메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
새한영어영문학회 새한영어영문학 새한영어영문학 제49권 제4호
발행연도
2007.11
수록면
253 - 279 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to investigate how Korean learners of English construct their linear story grammar (Stein & Glenn 1979) in oral proficiency testing situations. A total number of 31 storytelling samples from two oral proficiency tests were analyzed: MATE (Multimedia-Assisted Test of English) and OPIc (Oral Proficiency Interview computer). The 15 excerpts came from MATE and 16 from OPIc. This study explored which components of story grammar(setting, initiating events, internal responses, attempts, direct consequences, reactions) appeared in each of three categorized proficiency levels (advanced, intermediate high and low, intermediate low). It was found that the performance difference of episode completeness was explicit between each level of oral proficiency. The higher their speaking proficiency was, the more complete episodes were found in their storytelling samples. It was also found that the test-takers of English speaking lacked the competence in describing characters’ feeling and emotion in their narratives regardless of their proficiency levels. Issues for further research are discussed.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 스토리텔링을 이용한 언어학습
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 스토리텔링 샘플 분석 결과
Ⅴ. 결론
인용문헌
부록
Abstract

참고문헌 (44)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-840-016103941