메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국기독교교육정보학회 기독교교육정보 기독교교육정보 제22집
발행연도
2009.4
수록면
163 - 192 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This dissertation explores the essential role of imagination in the field of Christian education and develops an imaginative pedagogy and identifies teaching as an imaginative act. Imagination is the artistic capacity to harmonize Christian traditions, lives, visions, and actions and to mediate God's transcendence with God's immanence. Therefore, imagination is not something superfluous that should be separated from "real" human history, but is the real power that enables humanity to participate in God's drama in this world. Since humans are created in the image of God, the Artist, they can subjectively participate in the ongoing creation of God as Artist. The imagination enables humans to visualize and actualize God's visions. Imagination is the capacity to expand personal faith into participatory and active faith.
The study of the theological and educational role of imagination crafts a theory of imaginative pedagogy and teaching as an imaginative act. The imaginative pedagogy suggests the artistic, creative, and rhythmic flow of four movements: remembering, encountering, visualizing, and actualizing. Teaching is an imaginative act of harmonizing these four movements with the following five variables: imaginative visions, teachers as artistic evaluators, learners as artistic subjects, environment, and wonder of the Spirit.

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 상상력의 신학
Ⅲ. 예술적 상상력과 교육
Ⅳ. 상상하는 페다고지(Imaginative Pedagogy)
Ⅴ. 상상하는 행위로서의 수업(Teaching as the Imaginative Act)
Ⅵ. 나가는 말 : 상상력의 나무 밑에서...
참고문헌
Abstract

참고문헌 (39)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-235-018399073