이 글은 휘모리잡가 〈맹꽁이타령〉의 노랫말을 분석하여, 작품의 내용과 의미를 보다 구체적으로 제시하고 기왕의 연구 성과를 보완하는 것에 목적을 두었다. 〈맹꽁이타령〉 관련 시가가 여러 장르에서 산견되는 점을 감안하여, 『남훈태평가』와 『調및詞』에 실린 사설시조 2수, 『언문조선구전민요집』와 『한국민요집』에 실린 민요 8수, 그리고 『한국속가전집』, 『주해 악부』, 『교합 아악부가집』, 『한국가창대계』 등에 수록된 잡가 15수 등의 〈맹꽁이타령〉 관련 노랫말을 연구 중심에 놓고 상호 비교하였다. 그 결과 사설시조ㆍ잡가ㆍ민요에 수록된 노랫말의 의미가 각기 다름을 파악하였으며, 이들 작품들은 각각의 의미와 지향을 지니고 있음을 알 수 있었다. 특히 잡가 〈맹꽁이타령〉은 민중의 삶과 직결되는 ‘쌀’ 관련 내용, 즉 생존에 관계된 이야기를 각 인물들의 삶의 행태에 투영하고 있었다. 그리고 그들은 그러한 지난(至難)한 삶 속에서 일어나는 모든 일들을 하나하나 불만(맹꽁이 울음소리)으로 토로했으며, 그것을 혐오하는 부류에 의한 압제가 있음도 추정할 수 있었다. 결국 〈맹꽁이타령〉은 민중의 비열하고 천한 삶을 노래한 듯 하지만, 기실은 그러한 삶의 질곡을 외면하고 배척하는 위정자, 곧 큰 맹꽁이들의 잘못된 행태를 풍자하는 노래로 볼 수 있다. 휘모리잡가는 천한 신분의 사람들이 연행하는 노래이기에 識者로부터, 그리고 일부 동일 계층으로부터도 외면당해 왔다. 권력, 신분, 경제, 인식 등에 종속되어 자유로울 수 없는 그들이었지만, 꿈을 키우고 행복을 바라며 꿋꿋이 살아가는 보편적 삶의 모습은 여느 사람들과 같았을 것이다. 이런 맥락에서 본다면 잡가는 잡되고 천한 노래라는 인식을 벗어나, 부정적 삶의 모습을 웃음으로 승화시킨 노래로 재평가해야 되지 않을까 한다.
This paper is about Hwimori-japga : 〈Maengkongi-Taryeong〉, and the main purpose of this paper is to distinguish the different point from existing interpretation by analyzing its lyrics . For this, I put in mind that 〈Maengkongi-Taryeong〉 had existed in various type as a Saseol-Sizo(辭說時調), Japga(?歌), Minyo(民謠), etc. and I wanted to search the fact explained as ‘Spatial-recognition and public-morals’, ‘Caricature of thing’, ‘being despicable of desire’ in analyzing the works. So I, in this paper, compared the lyrics of 25-works(Saseol-Sijo 2 works, Minyo 8 works Japga 15 works) related to 〈Maengkongi-Taryeong〉, each other. As a result, I found out that the lyrics contents of Saseol-Sijo, Japga and Minyo, differ from each other. And I understood that all the works had its own respective meanings and intention. Specifically, Japga 〈Maengkongi-Taryeong〉 was showing a pattern of behavior which the individual figures in works get along through, by beginning amusement song about ‘rice’ connecting the life of populace directly. Also, I have learned the following. Although they complained all the dissatisfaction, one by one, occuring in such a life of theirs, they were restrained by those who hate it. Ultimately, this song is regarded as a song which satirize the politicians who can not, or do not listen , intentionally, to the sound of populace and which criticize the bad behavior of the big Maenggongis who dislike only the sound of populace, in a condition of hiding their faults. Hwimori-japga was looked away from the intellectual and the equal ranks of people, because it was performed by the low ranks of people. But, although they lived under a hierarchical society being devided by the power and oppression, their features of universal life building dreams, hopping happiness, getting along strongly is equal to common people. Being, of course, passive though, the will for freedom lives and is breathing apparently. If we consider seriously such a meanings, Japga has to be revaluated as a song dreaming happy life which all human hope, escaping from being regarded as a indecent, shallow song.