메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김상욱 (춘천교대)
저널정보
한국아동청소년문학학회 아동청소년문학연구 아동청소년문학연구 제7호
발행연도
2010.12
수록면
89 - 110 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to examine the function of literary education in early childhood level with special focus on the curriculum. To begin with, the curriculum of early childhood education still lack systematization. It has problems of 7th curriculum without critical reflections. It reveals many problems in the aspects of level, attitude, indifference to the literature, and connection to that of elementary education. In addition, it still needs to overcome the functional perspectives on language teaching.
To ameliorate the situation, some corrective measures need to be taken. First of all, the gravity of literature in the curriculum should be expanded to balance with the skill-oriented syllabus. Further, genre-based approach to literature teaching should be implemented in the classroom. To do this, basic genres should be the axis of educational content. Second, achievement criteria should be presented comprehensively to strengthen the content. The core of literature education should be literary works. Lastly, the distinction between the activity domain and the content domain should be clear-cut. Otherwise the activity can be recognized as the essential part of the teaching. In that case, ‘reading to learn’ becomes ‘learning to read’. Students learn the world through the reading activity itself not through the knowledge about essentials of reading.

목차

Ⅰ. 문학교육의 필요성
Ⅱ. 2007 개정 유치원 교육과정의 특성과 문제점
Ⅲ. 초등학교 개정 국어과 교육과정의 문제점
Ⅳ. 문학교육의 발전 방향
참고문헌
Abstract

참고문헌 (2)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-809-000845430