본고에서는 안민영의 애정시조를 대상으로 애정의 진정성과 정서의 일반화 양상을 고찰하고, 애정시조를 이해하기 위한 시각을 제시하였다. 주요한 논의 사항은 다음과 같다. 첫째, 안민영의 애정시조는 만남, 이별, 그리움을 노래하고 있는데 그 작품은 모두 28수이며, 그 애정대상은 안민영과 각별한 관계에 있었던 몇몇 기녀들에 집중되어 나타난다. 둘째, 안민영의 애정시조에서 애정의 진정성은 작품의 ‘재현적 진실’이 아니라, 작가의 감정 표현의 ‘성실성’에 평가 기준을 두어야 한다. 안민영은 자신의 진실한 감정에 바탕을 두고 애정시조를 창작하였으므로 그의 작품에 표현된 애정에는 진정성이 있다고 보아야 한다. 셋째, 안민영 애정시조의 화자는 특정한 인물이 아니라 누구나 자기 자신이 화자라고 생각할 수 있는 비특정화된 인물이며, 작품 속 애정대상도 그의 실제 애정대상이었던 특정한 기녀가 아니라 비특정화된 인물이다. 넷째, 안민영은 화자와 그 애정대상을 비특정화하는 방법을 통하여, 불특정 다수가 화자의 감정이나 작품 속의 상황을 자신의 감정이나 상황으로 받아들일 수 있도록 정서를 일반화하고 있음을 밝혔다. 다섯째, 안민영의 애정시조에서 작품과 작품 후기를 일대일 대응관계로 파악하여 작품과 후기의 내용이 일치하는 것으로 이해할 것이 아니라, 후기는 작품을 창작하게 된 동기나 배경 정도로 보아야 하며, 작가 안민영과 화자와의 관계 역시 작품 속 화자를 작가와 ‘자전적으로 동일시’할 것이 아니라, ‘상상적으로 동일시’해야 할 것이다. 마지막으로 화자와 애정대상의 비특정화를 통한 정서의 일반화라는 애정시조의 성격은 안민영이 창작의 과정에서 작품이 실제로 연행되거나 연행될 것을 염두에 두고 창작한 결과이기 때문에 그의 애정시조는 연행과 관련지어 이해해야 할 것이다.
This research seeks to investigate Min-Young An"s love sijo works, especially, in terms of the authenticity of love and the aspect of generalized affections shown in the works. In addition, it aims to provide a new perspective from which the reading of his works can lead to a better understanding. Some major points discussed in the argumentation can be stated as follows. Firstly, concerning Min-Young An"s love sijo works, they particularly focus on certain specific topics like encountering, parting, and missing and, in the total number of 28 sijo poems, the main objects of his affection are limited to several female individuals who were in an intimate relationship with Min-Young An himself while working as a ginyeo (妓女). Secondly, the authenticity of the feelings of affection should be evaluated not by the criterion of "representational truth" but in terms of the "truthfulness" of the author"s affections. Therefore, knowing that Min-Young An"s love sijos are characterized by the explicit description of how An himself genuinely feels about some ginyeo figures, it should be argued that his love feelings in the sijo works need to be understood as having authenticity. Thirdly, throughout his love sijos, the speakers should be viewed as an unspecified figure rather than as a specific individual. In the same sense, it is proposed that the objects of the affection present in the works must be some unspecified figures, not those particular ginyeos whom he was adoring. Fourthly, it is found that those love sijos are composed in such a way that the unspecification of the speakers and the objects of affection can increase acceptability and assimilation in many non-particular individuals" responses. It is self-evident that such a device would give birth to the generalization of affections, which helps evoke self-identification in the respective readers" reading of certain feelings and circumstances present in the poems. Fifthly, for a good understanding, An"s sijo works should not be taken to be related to the afterwords of those poems-as if there were a one-to-one correspondence between the two. The afterwords instead need to be viewed as motivating factors or background information. In a similar vein, the relationship between Min-Young An, the author himself, and the speakers in his works is proposed to be understood by means of "imagination-based identification", not on the basis of "autobiography-related identification". Finally, the main feature of those love sijo works-which is the generalization of the affections made possible by means of the unspecification of the speakers as well as that of the objects of love feelings-results from Min-Young An"s purposeful composition to have conducted for a possible or actual performance plan. For this reason, it is important to view the very feature as being related to each poem"s performativity as a critical factor.