메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
임승휘 (선문대학교)
저널정보
역사비평사 역사비평 역사비평 2015년 봄 호(통권 110호)
발행연도
2015.2
수록면
204 - 231 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper presents a historical review of the famous French "Textbook War" from 1882, the year of publication of Paul Bert"s "L"instruction civique a l"ecole" to 1904 when Gustave Herve published his "Histoire de France a l"usage des cours elementaire et moyen".
The conflict began with Paul Bert"s textbook. Unlike usual textbooks, his book has a clear purpose. Bert defines the history of the French people as a history of the great liberation of mankind, highlighting the Revolution sweeping away the Old Regime and the establishment of Third Republic as the conclusion of the French people"s saga. France was like to a person which is born, awakened, trying, dreaming, hoping and struggling. Criticism from the Church against this Republican catechism of Paul Bert was fierce, but in vain.
By the end of 19th century, the "Textbook War" had reached its second round. Pacifist teachers, calling into question the patriotic discourse of the textbooks of Paul Bert and Ernest Lavisse, assertedthe education of secularism and pacifism instead of belligerent nationalism for the future generation. Gustave Herve"s textbook shook the composition of past confrontation of Church vs. Republic. The new battle field of the "Textbook War" moved inside Republicanism itself and assumed the aspect of a political confrontation between pacifism and patriotic nationalism. The French "Textbook War"underscores the narrow space for political neutrality in history textbooks in the hottest of ideological contexts.

목차

1. 들어가며
2. 역사 교과서 전쟁 1라운드: 공화주의 vs 교회
3. 역사 교과서 전쟁 2라운드: 근육질 민족주의 vs 평화주의
4. 나오며
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-905-001374353