메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
윤효녕 (단국대학교)
저널정보
새한영어영문학회 새한영어영문학 새한영어영문학 제58권 제2호
발행연도
2016.5
수록면
47 - 68 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to draw John Keats’ critique of transcendental Romanticism from his “La Belle Dame Sans Merci” by interpreting it in the context of its composition. Keats wrote the poem in a letter to George and Georgiana Keats, just after he wrote, in the same letter, “a little notice” of John Hamilton Reynolds’ Peter Bell, which was a parody of William Wordsworth’s Peter Bell. Unsatisfied with Reynolds’ parodic criticism of Wordsworth’s “sublime” nature, Keats determined to write his own parody of Wordsworth. The occasion of the poem’s creation will broaden the scope of interpretation, which has not been attempted in extant studies of the poem. Firstly, this paper conducts an intra-textual analysis of “La Belle Dame Sans Merci” to clarify Keats’ critique of the knight-at-arms’ supernatural perception with regard to his love of the “full beautiful” lady he met “in the meads.” Secondly, the extra-textual context of the poem’s creation is applied in order to extend the interpretation, viewing Keats’ critique of the knight’s supernatural perception as reflecting the poet’s critical stance to Wordsworthian “natural supernaturalism.” And thirdly, the last section of this paper illuminates the significance of Keats’ critique of Wordsworth as typifying the post-Romantic poets’ common criticism of the first-generation Romantics’ transcendental imagination.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 텍스트 내적 해석
Ⅲ. 워즈워스와 키츠
Ⅳ. 결론
인용문헌

참고문헌 (30)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-840-000735649