메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第141輯
발행연도
2017.3
수록면
119 - 158 (40page)
DOI
10.18622/kher.2017.03.141.119

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper concerns ‘mobilized students’ who refused professional and college student recruitment for Japan, and were forcefully mobilized for industrial sectors during the Pacific War.
The Japanese government planned to stigmatize students who refused voluntary recruitment. As a result, the forceful mobilization of students was taken as a means of punishment. Until the liberation of Korea, they were placed in designated work places and underwent mental renovation to reconstruct them as subjects of Japan, while suffering from severe physical labors of carrying out stones in quarries and conveying poisonous materials from cement companies.
The mobilized students were not many, and the exact number is still unknown. Nonetheless, they have symbolic meanings of rejecting the Japanese invasion war during the Asia-Pacific War, representing the failure of the Japanese national mobilization policies and educational policies.

목차

1. 서언
2. 학도지원병 모집과 지원 거부자의 징용
3. 징용학도의 훈련소 생활과 작업장 배치
4. 징용학도의 노동환경과 징벌적 처우
5. 결어
참고문헌

참고문헌 (14)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-374-002401103