본 연구는 최근 더욱 빈번하게 일어나고 있는 유치원과 어린이집 교사의 아동폭력 사태에 주목하고, 아동 폭력과 직간접인 관계가 있는 유아교사의 정신건강 실태를 파악해보려는 목적으로 시도한 것이다. 이를 위해 부산시와 경남에 소재한 유치원과 어린이집에 근무하는 현직 유아교사와 예비 유아교사인 유아교육과 학생 및 보육교사교육원 학생 총 987명을 대상으로, 불안, 우울, 충동성 및 공격성을 하위 요인으로 구성한 정신건강 검사를 실시하였다. 분석결과, 예비 유아교사와 현직 유아교사 모두 충동성 일반군 비율이 상대적으로 낮게 나타나고, 공격성 일반군에 속하는 비율이 가장 높게 나타났다. 대상별 정신건강 수준을 위험군 중심으로 살펴보면 첫째, 유아교육과 학생의 정신건강 위험군(잠재적위험군, 고위험군)은 충동성이22.4%로 가장 높고, 불안 13.5%, 우울 11.7%, 공격성 9.3% 순으로 나타났으며, 이 비율은 일반 대학생과 유사하게 다소 높은 수준이었다. 둘째, 보육교사교육원 학생의 정신건강 위험군(잠재적위험군, 고위험군)은, 충동성이 5.5%, 불안 4.6%, 우울 4.2%, 공격성 3.8%로 나타났으며, 이 비율은 일반 성인에 비해 다소 높은 수준이었다. 셋째, 유치원과 어린이집 현직 유아교사의 정신건강 수준 위험군(잠재적위험군, 고위험군)은, 충동성 9.4%, 불안 9.0%로 다소 높게 나타나고, 우울은 3.7%, 공격성은 2.9%로 다소 낮게 나타났으나, 일반 성인보다는 조금 높은 수준이었다. 넷째, 유아교육과 학생, 보육교사교육원 학생, 그리고 현직 유아교사 세 집단의 정신건강 위험군 비율의 차이를 살펴본 결과, 불안, 우울, 충동성, 공격성 모두 유아교육과 학생이 보육교사교육원 학생 및 현직 유아교사 보다 통계적으로 유의미한 수준에서 높게 나타났다. 본 연구 결과를 토대로 장차 유아교사가 될 학생들의 정신건강을 위한 사전 조치 및 현직 유아 교사의 정신건강을 위한 제안을 제시하였다.
The purpose of this study was to examine the rates of at-risk groups of mental health in early childhood education students, child care teacher training institute students and early childhood teachers and any possible differences between in-service teachers and pre-service teachers in the rates of the at-risk groups of mental health. The subjects in this study were 987 selected people who were being educated or working in educational institutions in the city of Busan and South Gyeongsang Province. A mental health test was conducted, and frequency analysis and chi-square test were utilized. The findings of the study were as follows: First, as for the at-risk groups of the early childhood education students, the number of early childhood education students were at potential risk or high risk of mental health was analyzed. As a result, the at-risk group of anxiety accounted for 13.5 percent; depression, 11.7 percent; impulsiveness, 21.4 percent; and aggressiveness, 9.3 percent. Second, regarding the at-risk groups of the child care teacher training institute students, the number of child care teacher training institute students at potential risk or high risk of mental health was analyzed, and the at-risk group of anxiety accounted for 9.0 percent; depression, 3.7 percent; impulsiveness, 5.5 percent; and aggressiveness, 3.8 percent. Third, concerning the at-risk groups of the early childhood teachers, the number of early childhood teachers at potential risk or high risk of mental health was analyzed, and the rate of the at-risk group of anxiety stood at 9.0 percent; depression, 3.7 percent; impulsiveness, 9.4 percent; and aggressiveness, 2.9 percent. Fourth, whether there would be any differences among three groups of the early childhood education students, the child care teacher training institute students and the early childhood teachers in mental health was analyzed. As a result, the rates of the at-risk early childhood education students were statistically significantly larger than those of the child care teacher training institute students and the early childhood teachers in terms of all the anxiety, depression, impulsiveness and aggressiveness.