It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
The purpose of this study was to examine the structural relations among child care teachers` job stress, teacher efficacy, organizational commitment, burn-out and turnover intention, and to the mediating effects of teacher efficacy, organizational commitment, burn-out on the relation between child care teachers` job stress and turnover intention. Participants of this study were 517 child care teachers working in private child care centers located in D Metropolitan City. The teachers were assessed with measures of job stress, teacher efficacy, organizational commitment, burn-out and turnover intention Collected data were analyzed using SPSS and AMOS. The results of this study were as follows: First, child care teachers` job stress had negative effects on their teacher efficacy, organizational commitment, burn-out and turnover intention, and child care teachers` teacher efficacy and organizational commitment had negative effects on their burn-out and turnover intention. In addition, a significant relation was found between child care teachers` job stress and turnover intention. Second, child care teachers` teacher efficacy, organizational commitment and burn-out had partial mediating effects on the relation between their job stress and turnover intention. The results of this study suggest that child care teachers` burn-out and turnover intention can be decreased by improving their teacher efficacy and organizational commitment. Accordingly, organizational efforts to promote child care teachers` teacher efficacy and organizational commitment are needed, in order to prevent their burn-out and turnover and to improve the quality of child care services.
본 연구는 보육교사의 직무스트레스와 교사효능감, 조직헌신, 소진, 이직의도 간의 관계를 살펴보고, 직무스트레스와 이직의도 간의 관계에서 교사효능감, 조직헌신, 소진이 매개 하는지를 검증하고자 하였다. 이를 위하여 D광역시의 민간어린이집에 근무 중인 보육교사 517명을 대상으로 직무스트레스, 교사효능감, 조직헌신, 소진, 이직의도 척도를 사용하여 자료를 수집하고 구조방정식 모형을 이용해 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 직무스트레스는 교사효능감에 부적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 직무스트레스와 교사효능감은 조직헌신에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 직무스트레스와 교사효능감, 조직헌신은 소진에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 소진에서 이직의도로 가는 경로, 직무스트레스에서 이직의도로 가는 경로도 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 직무스트레스와 이직의도의 관계에서 교사효능감과 조직헌신, 소진이 부분매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 즉, 보육교사의 직무스트레스는 이직의도에 직접적으로도 영향을 미치지만, 교사효능감과 조직헌신, 소진을 통해서도 간접적으로 영향을 미친다. 이러한 결과는 직무스트레스로 인한 보육교사의 이직 의도를 완화시키기 위해서는 교사효능감과 조직헌신을 높이고 소진을 감소시키는 것이 중요함을 시사한다. 따라서 직무환경이 열악한 현장에서 보육교사의 이직을 예방하고 보육서비스의 질을 향상하기 위해, 보육교사의 교사효능감과 조직헌신 증진을 위한 조직 차원의 노력이 요구된다고 하겠다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.