본 연구는 학교조직문화가 교사의 직무스트레스와 교사효능감, 직무만족도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 그리고 학교조직문화와 직무만족도의 관계에서 직무스트레스와 교사효능감이 어떠한 역할을 하는지 알아보기 위하여 구조모형을 설정하고 이를 검증하였다. 선행변인으로 학교조직문화와 매개변인으로서 직무스트레스와 교사효능감이 직무만족도에 영향을 미친다고 가정하였다. 이를 위하여 경기도에 소재한 30개 중?고등학교에 재직 중인 교사들을 대상으로 하여 학교 소재지와 규모에 따라 1,000명을 표집하여 설문조사를 실시하고, 이중 적절히 응답한 824명의 자료를 최종 분석하였다. 연구문제를 검증하기 위하여 상관분석과 구조방정식 모형(SEM) 분석을 실시하고, 매개효과의 유의미성을 검증하기 위하여 부트스트래핑(Bootstrapping) 방법을 활용하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교조직문화 수준이 높을수록 교사의 직무스트레스는 낮고 교사효능감과 직무만족도는 높은 것으로 나타났다. 둘째, 직무스트레스가 높을수록 교사효능감과 직무만족도는 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 교사효능감이 높을수록 직무만족도가 높은 것으로 나타났다. 넷째, 학교조직문화를 예언변인으로, 직무스트레스와 교사효능감을 매개변인으로, 직무만족도를 결과변인으로 설정한 연구모형은 모든 경로가 유의미하고 연구모형의 적합도도 양호한 것으로 나타났다. 따라서 교사의 직무만족도를 향상시키기 위해서는 학교조직문화를 개선하고, 직무스트레스를 완화시키며, 교사효능감을 높일 수 있는 방안이 필요하다. 본 연구의 결과를 토대로 학교조직문화, 교사의 직무스트레스, 교사효능감 간의 인과적 관계를 고려하여 교사의 직무만족도를 높일수 있는 후속 연구가 요구된다.
This study was conducted to investigate the influences of school organizational culture on teacher’s job stress, teacher efficacy and job satisfaction. Moreover, structural modeling was used to verified the role of teacher``s job stress and teacher efficacy on the relationship between school organizational culture and job satisfaction. The research was assumed that school organizational culture as a preceding variable, job stress and teacher efficacy as mediators have an effect on teacher``s job satisfaction. To do this, a survey was conducted targeting 1,000 teachers of middle school and high school working at different location and school size in Gyeonggi Province and a total of 824 teacher``s data were analyzed. Correlational analysis and structure equation modeling analysis were conducted to test the research questions. Additionally, a bootstrapping was used to verify significance to the mediator effect. The results were as follows: First, as the level of school organizational culture increased, the level of job stress decreased whereas the levels of teacher efficacy and job satisfaction increased. Second, it showed that a more higher job stress had a negative influence on teacher efficacy and job satisfaction. Third, high teacher efficacy affected positively on job satisfaction. And lastly, it also found that this study model, assumed school organizational culture as a preceding variable, job stress and teacher efficacy as mediators, and job satisfaction as a result variable, was appropriate and meaningful in all of the research routes. Accordingly, to improve teacher’s job satisfaction, it is necessary to continuously improve school organizational culture, decrease their job stress, and make an effort to increase teacher’s efficacy. On the base of the research results, it needs to study more to increase their job satisfaction, considering the causal relationship between school organizational culture, teacher’s job stress, and teacher efficacy.