최근 들어 영재교육의 패러다임의 변화에 따라, 재능계발 접근 방식의 발달적 영재성의 관점에서 영재성 발현을 위한 단계별, 분야별, 전문적 조력의 필요성이 대두되고 있다. 따라서 체계적인 진로 교육을 통해서 자신의 전공분야에서 뿐 아니라, 폭넓게 자신의 역량을 발휘할 수 있는 융합 능력 및 환경적 지원이 요구되고 있다. 또한 영재는 자신의 진로에 대하여 구체적인 계획을 가지고 있으며, 진로 성숙도가 높은 편이므로 진로 교육에 있어서 보다 차별화된 교육을 필요로 한다. 본 연구는 시각예술영재를 위한 진로교육 프로그램 개발 연구로서, 영재를 위한 진로교육의 개념 및 목적을 정의하고, 실제교육현장의 현황 조사를 통해 예술영재교육의 실태를 파악하고, 시각예술영재를 위한 차별화된 진로교육의 방향을 융합적이고, 창의적인 학습, 자아실현을 위한 학습으로 정하여 시각예술영재를 위한 차별화된 진로교육프로그램을 개발하고 적용해 보고자 한다. 먼저 예술영재 진로교육 선행연구와 동향을파악하고 국내외 영재 대상 진로교육 프로그램들을 조사 및 분석하여, 현재 영재교육 시스템에서 진로교육은 어떻게 이루어지고 있는지에 대한 현장조사 후 전문가의 프로그램 적용에 관한 모형을 구축하였다. 그 다음으로 예술영재 진로교육 프로그램 국내 외 사례 조사하여 예술영재 진로 성장 과정을 조사․분석함으로써 예술가의 진로 결정 및 성숙 변인을 정의하였다. 이를 바탕으로 진로교육 로드맵을제안하였다. 진로교육의 이론적 기반과 프로젝트 설계는 개념클립(CLIP) 교육과정의 핵심요소인 개념(Concept), 창의성(Creativity), 리더십(Leadership), 탐구(Inquiry), 문제해결(Problem Solving)을원칙으로 프로그램을 설계하였다. 이를 기반으로 프로그램의 학습단계는 개념클립 핵심요소를 반영하여 주제제시, 문제파악, 과제수행 및 문제해결, 감성적 성찰로 구성하였다. 연구 결과, 예술영재의 진로에 대한 사회적 인식을 제고하고 진로교육은 자신의 삶에 대한 의사결정을 촉진함과 동시에 영재아동들의 학문적, 사회적, 정서적 욕구를 충족시키는 흥미롭고 도전적인 교육의 기회가 될 수 있음을 알수 있었다. 이러한 점에서 본 연구는 시각예술 영재의 발달에 따른 적절하고 체계적인 진로교육의 활성화에 기여할 수 있을 것이다.
In recent years, as changing paradigm of gifted education, the necessity of phased, and by field professional assistance for the manifestation of giftedness is emerging from the perspective of developmental giftedness. Therefore, it is necessary to support the education environment that can help children to demonstrate their’s broad abilities through systematic career education. Because Gifted children have a specific plan for their career and have high career maturity, they need to have a special teaching in the career education. The purpose of this study is developing career education programs for gifted in visual arts. For the first, the concept and purpose of the program for career education for gifted in visual arts is defined. To provide differentiated career training for the gifted students in visual arts, it is necessary to help each student's self-realization with a convergent and creative learning method. In this thesis, the researcher developed a differentiated career education program and attempted to apply the theory into practice. For this study, the researcher reviewed the core references on career education for the arts gifted in Korea and identified current trends through referrals. The study investigates and analyzes the career education programs for gifted and talented students from domestic and foreign. Next, the researcher examined case studies of gifted education in visual arts programs in Korea and identified the career decision and maturity variables of artists. Based on this investigation, the researcher proposed a road map for career education. The theoretical basis of career education and project design are key elements of the concept clip (CLIP) curriculum. The researcher developed the program based on Concept, Creativity, Leadership, Inquiry, and Problem Solving. Based on this, the learning stage of the program consisted of the presentation of the subject, problem identification, task execution and problem-solving, and emotional reflection reflecting the fundamental elements of the concept CLIP. As a result of the study, it was possible to raise the social awareness of the career of the arts gifted and promote the decision making of their life, as well as the challenging educational opportunities that satisfy the academic, social and emotional needs of the gifted children. In this regards, this study will be expected to contribute for the appropriate and systematic career education for the gifted in visual arts.