메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Sumi Han (Hallym University)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.19 Number.3
발행연도
2019.9
수록면
325 - 346 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examined intermediate-level Korean EFL learners’ sensitivity to collocations versus noncollocations, and frequency, mutual information (MI), and congruency of verb-noun collocations from a psycholinguistic perspective. A read-aloud task was used to investigate the (controlled) oral production of 225 stimuli, 180 collocations and 45 noncollocations, which were classified into 15 stimuli sets with regard to frequency, MI, and congruency. Results of linear mixed-effects modeling showed a processing cost for collocations over noncollocations, which provides counterevidence for Wray’s (2002) holistic hypothesis. Significant effects of frequency and congruency of collocations were also found, indicating that more frequent or congruent collocations were orally processed faster than less frequent or incongruent collocations. These findings were further discussed in terms of the usage-based model and phraseology-based tradition as well as methodological and educational implications for future research in the field of L2 collocation processing.

목차

1. Introduction
2. Literature Review
3. Method
4. Results
5. Discussion and Conclusion
References

참고문헌 (36)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-705-001240256