메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국제한국어교육학회 한국어 교육 한국어 교육 제31권 제2호
발행연도
2020.1
수록면
29 - 52 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigated how both L2 learner groups with different mother tongues (Chinese, English) acquire the fluency factors of the target language (Korean) longitudinally. It was expected that the effect of L2 learners’ mother tongue was involved in the fluency judgement process. Thirtythree subjects with different L1 groups (English, Chinese) and with similar years of learning (1yr, 2yrs) participated in the experiments, along with seven native Korean speakers as a control group. The results show that the L1 background language and L2 learning duration exhibit dissimilar influence on the acquisition of the L2 fluency. More precisely, the L1 effect has been decreased in its effect on fluency judgement, while the learning duration has been increased in the later stage, in which they achieved around 40 to 50 percent of fluency ratings in two years. Also, both independent effects trigger an uneven influence on Korean native speakers’ judging the fluency; speech rate appears to be one of the most influential cues.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (35)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0