이 연구의 목적은 SNS를 활용한 개인별 발음과 억양지도 방안을 제시하는 것이다. 한국어 수업에서 SNS를 활용한 교수-학습지도 모형을 제시하고 실제 현장에서 개인별 지도를 위한 피드백을 어떻게 주고받는지 사례를 통해 살펴보았다. 한국어 수업에서 특히 발음과 억양은 급수와 비례하는 것이 아니라 개인별 차이에 기인하기 때문에 더욱 개별지도가 필요하다. 2장에서 한국어 수업에서 활용하는 역할극과 발음?억양에 대해 알아보았다. 한국어 향상을 위해서 실제와 비슷한 상황에서 주인공처럼 한국어로 의사소통할 기회를 제공해 주어야 하는데, 이 때 활용하기 좋은 방법이 역할극(role-paly)이다. 역할극을 통해 상황에 맞는 제스처나 상대의 감정까지 익히게 된다면 실제 상황에서 좀 더 의사소통이 원활하게 이루어질 수 있다. 3장에서는 2장에서 언급한 역할극 재연 후 SNS를 활용한 피드백은 어떻게 하는지 교수-학습모형을 제시하고, SNS를 활용한 개인별 지도 사례를 살펴보았다. 교수-학습모형의 시행단계는 녹음/녹화 전, 녹음/녹화 중, 녹음/녹화 후의 3단계로 나눌 수 있다. 학습자 측면에서는 녹음 전에 학습한 자료를 연습하고 암기한다. 연습한 부분을 스마트폰으로 녹음하는 작업을 한다. 녹음을 마친 후 녹음한 과제물을 SNS로 전송하고, 피드백 자료를 받으면 다시 듣고 연습하게 된다. SNS를 활용하여 개인별로 지도를 할 때는 음성 녹음이나 문자로 할 수 있으며 동영상이나 그림 자료를 첨부하여 다양하게 지도할 수도 있다. 구체적인 예시를 들어 이를 살펴보았다. SNS를 활용한 개인별 지도는, 학습자가 좀 더 자유롭게 시간에 구애받지 않고 받을 수 있다는 장점이 있다. 개인별 지도이기 때문에 다른 학습자를 의식할 필요가 없어 중압감이나 부담이 감소될 수도 있다. 대면 수업이 불가능한 상황에서 발음과 억양, 리듬, 강세 등을 익히는 좋은 방편이 될 수 있다고 본다.
The purpose of this research is to present a plan on the guidance of the pronunciation and the intonation by the individual utilizing the SNS. Regarding the Korean language class, a teaching-learning guidance model utilizing the SNS had been presented. And it had taken a look at how the feedback for the guidance by the individual at the actual scene had been given and received through the case examples. Because, in the Korean language class, especially, the pronunciation and the intonation are not proportional to the rating, but, they come from the differences by the individual, the individual guidances are needed even more. In Chapter II, I had found out about the role play, the pronunciation, and the intonation that are utilized in the Korean language class. For the improvement of the Korean language, an opportunity for communicating in the Korean language like a protagonist in a situation that is similar to the actuality must be provided. The method that is good to utilize at this time is the role play. If one gets around to learning about even the gesture that fits the situation and the emotion of the counterpart through a role play, the communication can take place somewhat more smoothly in the actual situation. In Chapter III, a teaching-learning model regarding how the feedback utilizing the SNS is done after the reenactment of the role play that had been mentioned in Chapter II had been presented. And the case examples of the guidances by the individual utilizing the SNS had been taken a look into. The phases of the implementation of the teaching-learning model can be divided into the 3 phases of before the recording or videotaping, during the recording or videotaping, and after the recording or videotaping. Regarding the aspect of the learner, he or she practices and memorizes the material that he or she studied before the recording. He or she does the work of recording the part that he or she had practised in the smartphone. After finishing the recording, he or she transmits the assignment that had been recorded to the SNS. And, when he or she receives a feedback material, he or she gets around to listening and practicing again. When guiding by the individual by utilizing the SNS, it can be done with a voice recording or a text. And the guidance can, also, be done diversely by attaching a video or a picture material. This had been taken a look at by mentioning the specific examples. The guidance by the individual utilizing the SNS has the strong point that the learner can receive it somewhat more freely and without being restricted by the time. Because it is the guidance by the individual, and, because there is no need to be conscious of a different learner, the oppressive feeling and the burden can, also, be reduced. I consider that it can be a good expedient for learning about the pronunciation, the intonation, the rhythm, the stress, etc. in a situation in which the face-to-face class is not possible.