본 연구는 유아교육 애니메이션 열풍이 점차 확산되는 배경 아래 유아교육 애니메이션 중 구성주의적 요인을 활용하여, 미래 유아 애니메이션과 유아 미디어 발전을 이끌 수 있는 합리성을 탐색하는 것을 연구 목표로 하였다. 본 논문은 문헌 연구 방법과 사례분석 방법을 이용하여 구성주의 이론과 유아교육 애니메이션의 결합점을 탐색하고 유아교육 애니메이션의 상황, 탐구, 협업, 의미 구성 4가지 특성을 요약하였다. 구성주의의 특징을 가진 유아교육 애니메이션 <베이비 리키>와 <꼬꼬마 텔레토비> 사례 분석을 통해 유아를 대상으로 제작된 애니메이션의 교육적 효과를 정리하였다. 그리고 구조, 내용 특징과 전파효과를 통해서 유아 교육 애니메이션 제작에서의 관념 변화를 분석하였다. 더불어 관객 피드백 평가를 통해 구성주의 유아교육 애니메이션이 흉내, 인지, 표현, 사회 규범의 4가지 측면에서 유아에게 미치는 영향을 살펴보았으며, 이를 통해 구성주의 유아교육 애니메이션의 특징을 도출했다. 두 교육용 애니메이션에 대한 분석결과 첫째, 상호 대화와 계발 유도에 포커스를 맞추고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 스토리텔링과 더불어 재미요소를 담고 이를 적극적으로 부각시키고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 감정, 태도, 가치관의 고양에 초점을 맞추고 있음을 알 수 있었다. 넷째, 교육성과 예술성을 겸비하고 있음을 알 수 있었다. 다섯째, 선행 조직자를 추가하고 확산적 사고에 대한 탐구하고 있음을 알 수 있었다. 여섯째, 독특한 스타일 및 기억된 디자인하고 있음을 알 수 있었다. 분석의 내용을 토대로 사례로 든 유아교육 애니메이션은 ‘어린이 본위’와 ‘Edutainment’의 이념과 틀을 갖추고 있음을 확인할 수 있었으며, 미래 아동 매체의 바람직한 발전방향에 부합한다는 결론을 얻을 수 있었다. 본격적인 디지털시대의 도래에 따라 유아교육 콘텐츠의 다변화 또한 심화될 것이다. 본 논문에서 제시되고 분석된 자료가 미래 유아교육 콘텐츠의 기획과 제작에 도움 될 수 있기를 희망한다.
This research aims to explore the rationality of guiding the development of childhood education animation and children’s media by using the constructivist factors in childhood education animation against the background of the gradual spread of the animation boom in children’s education. This paper uses the method of literature research and case analysis to explore the combination of constructivism theory and early childhood education animation, and summarizes the four characteristics of childhood education animation: situation, exploration, cooperation and meaning construction. Through the case analysis of childhood education animation “BabyRiki” and “Teletubbies”, the childhood education animations with constructivism characteristics, the educational effects of animations made for children are summarized. And analyzes the change of the concept of animation production in childhood education from the structure, content characteristics and communication effects. At the same time, through the audience feedback evaluation, this paper discusses the influence of constructivist childhood education animation on children in four aspects: imitation, cognition, expression and social norms, and obtains the characteristics of constructivist childhood education animation. The analysis results of the two childhood education animation show that the first emphasis is on mutual dialogue and inspiration and guidance; The secondly, it also contains interesting elements while telling stories and actively highlights this point; The thirdly, we can see that the emphasis is on the promotion of emotional attitude and values; Fourthly, it is both educational and artistic; The fifthly, it explores the diffusion thinking by using the pre-organizer; The sixth is to refine the unique style and memory points. Based on the content of the analysis, we can confirm that the childhood education animation has the concept and framework of “child-oriented” and “Edutainment”, and draw a conclusion that it is in line with the good development direction of children’s media in the future. With the comprehensive arrival of the digital age, the diversification of childhood education animation content will continue to deepen. It is hoped that the data presented and analyzed in this paper will be helpful to the planning and production of childhood education animation content in the future.