메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
채숙희 (인천대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제66호
발행연도
2023.1
수록면
121 - 147 (27page)
DOI
10.17002/sil..66.202301.121

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The goal of this research was to show meaning of Korean interrogative sentence final endings ‘-nunka/(u)nka’, ‘-na’, and ‘-(u)lkka’ and discourse function of interrogative sentences with these endings in academic texts. In order to accomplish this goal, this paper analyzed their usage in academic texts which were extracted from Modern Korean Written Corpus of the 21st Century Sejong Project Corpus. These academic texts are composed of about 1 million words. The findings of data analysis showed that ‘-nunka/(u)nka’ and ‘-na’ were used for unmarked question while ‘-(u)lkka’ was used for asking hearer’s presumption in academic texts. A few of ‘-nunka/(u)nka’, ‘-na’, and ‘-(u)lkka’ in academic texts were used for self-question as in spoken Korean. In the aspect of discourse function, interrogative sentences with ‘-nunka/(u)nka’, ‘-na’, or ‘-(u)lkka’ were used for attracting readers’ attention and improving their text acceptability in common. In detail, they were used for suggesting topics in forms of raising questions, inducing active involvement of readers, and suggesting objectified questions in academic texts.

목차

1. 서론
2. 학술 텍스트에 쓰인 ‘-는가/(으)ㄴ가’, ‘-나’, ‘-(으)ㄹ까’의 의미와 특성
3. 학술 텍스트에서 ‘-는가/(으)ㄴ가’, ‘-나’, ‘-(으)ㄹ까’ 의문문의 담화 기능
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0