메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

The Effect of Mainstream Society on School Adaptation of Adolescents in Multicultural Families : Focusing on Berry's theory of acculturation
Recommendations
Search
Questions

다문화가정 청소년의 학교적응과 주류사회의 영향 : Berry의 문화적응이론을 중심으로

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Hae-in, Kim (충북대학교) Eunyoung, Choi (충북대학교)
Journal
Chungbuk Research Institute 지역정책연구 Vol.34 No.1 KCI Accredited Journals
Published
2023.5
Pages
1 - 26 (26page)

Usage

DBpia Top 5%Percentile based on 2-year
usage in the same subject category.
cover
📌
Topic
이 연구는 다문화가정 청소년의 학교적응에 대한 문화적응 유형과 주류사회와의 관계의 조절효과를 분석한다.
📖
Background
다문화가정 청소년의 적응은 한국 사회의 중요한 과제로, 이들은 복합적 문화적 배경으로 인해 학교 적응에서 어려움을 겪고 있다.
🔬
Method
연구는 '다문화청소년패널조사(MAPS)' 데이터를 활용하여 군집분석과 위계적 회귀분석을 통해 문화적응 유형과 학교적응을 측정하였다.
🏆
Result
문화적응 유형에 따라 학교적응 수준이 상이하며, 주류집단과의 관계가 청소년의 학교적응에 긍정적인 영향을 미친다는 결과가 도출되었다.
The Effect of Mainstream Society on School Adaptation of Adolescents in Multicultural Families : Focusing on Berry's theory of acculturation
Ask AI
Recommendations
Search
Questions

Abstract· Keywords

Report Errors
As the multicultural population of Korean society rapidly increases, adaptation of adolescents in multicultural families has emerged as an important issue. In order to examine the effect of acculturation types on multicultural adolescents’ school adaptation, this study focused on the moderating effect of the mainstream society, not only considering the personal adaptation. Cluster analysis, hierarchical regression analysis, and interaction analysis were performed using the 1-8th wave of ‘Multicultural Adolescents Panel Survey(MAPS)’, and the results are as follows: First, the acculturation types of multicultural adolescents are classified into integration, assimilation, separation, and marginalization based on the acceptance level of dual culture. The level of school adaptation of the integration and assimilation type, which have high acceptance of Korean culture, was high. This implies that the space ‘school’ functions for the social integration of members. Second, it was observed that school adaptation according to the type of acculturation remarkably vary depending on the relationship between teachers and peers, who are the pivotal mainstream groups in mainstream society. These findings show that multicultural adolescents are not only affected by individual differences but also by the acceptance of the mainstream group. Based on this study, it is intended to present the basis for setting a new direction of multicultural adolescents policies in Korea. It also suggested that Korean society needs a new approach from a multicultural acceptance, social inclusion, and recognition perspective in the future.

AI Summary

Topic

이 연구는 다문화가정 청소년의 학교적응에 대한 문화적응 유형과 주류사회와의 관계의 조절효과를 분석한다.

Background

다문화가정 청소년의 적응은 한국 사회의 중요한 과제로, 이들은 복합적 문화적 배경으로 인해 학교 적응에서 어려움을 겪고 있다.

Method

연구는 '다문화청소년패널조사(MAPS)' 데이터를 활용하여 군집분석과 위계적 회귀분석을 통해 문화적응 유형과 학교적응을 측정하였다.

Result

문화적응 유형에 따라 학교적응 수준이 상이하며, 주류집단과의 관계가 청소년의 학교적응에 긍정적인 영향을 미친다는 결과가 도출되었다.

주요내용

Contents

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 결론 및 논의
참고문헌

References (0)

Add References

Recommendations

It is an article recommended by DBpia according to the article similarity. Check out the related articles!

Related Authors

Frequently Viewed Together

Recently viewed articles

Comments(0)

0

Write first comments.

UCI(KEPA) : I410-ECN-0102-2023-320-001725703