메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회논문집 자동차공학회논문집 제6권 제1호
발행연도
1998.1
수록면
151 - 162 (12page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
During a straight driving and cornering maneuver by a vehicle various forces and moments are exerted on the tire's footprint. A cornering properties, handling and stability performances of vehi- cle can be predicted by these forces and moments values. Therefore, on this study, a lateral force and a aligning torque are predicted using a finite element method. Contact area of the tire be-wteen bead and wheel are fixed to simplify of a finite element model. Lateral force is exerted on the rigid surface as a real load with Coulum friction after inflate and load vertically. Then, rotate the tire's axle to simulate a free rolling untill taken the equilibrium of a aligning torque. Also, ex-perimental observations are made to test a reliability of a FE analysis conducted in this study. The finite element analysis said that good agreement was obtained with experimental results for these cornering properties, giving confidence within about one percent. So it is recommended that a fi-nite element analysis can be used as a good tool to preidicted the tire cornering properties.

목차

ABSTRACT

1.서론

2.연구동향

3.타이어구조 및 해석특징

4.자유구름 타이어 유한요소해석

5.시험장치 및 시험

6.결과 및 고찰

7.맺음말

참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-556-014086224