메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
중앙법학회 중앙법학 중앙법학 제11집 제1호
발행연도
2009.4
수록면
319 - 343 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The communications industry is one of the most important industries and is closely related to our daily lives. Its effective regulation is essential, but very difficult because it is very specialized and change every moment. In 2008, Korea Communications Commission(KCC) was established for the effective regulation of Korean communications industry, which consolidated the former Ministry of Information and Communication(MIC) and the Korean Broadcasting Commission(KBC). The KCC consists of five permanent commissioners including the chairman. Two commissioners have been appointed by the President and one of them has been inaugurated as the Chairman of the KCC. The Chairman`s position is of Minister-level. The other three members have been recommended by the National Assembly, one by the President`s party and the others by the opposition parties. The KCC is similar in the organization and procedures to the Federal Communications Commission of the United States(FCC), which is classified as an independent regulatory commission. However, the KCC is an agency belonging to the President unlike the FCC. The FCC does not belong to any of legislative, administrative or judicial branch and is even called `the Fourth Branch`. The KCC adopted an organization with a collegial body for independent, fair and neutral decision making. It needs to be noted that the KCC should be practically operated to the purport of commission system. Generally, commissions have an tendency to be operated inefficiently compared with single-headed agencies. Commissions do not need to make all decisions through deliberation by members. For ordinary matters, it is more efficient for an chairman or his or her subordinates to handle. For this, the KCC has the Secretariat composed of two offices and three bureaus. The quasi-legislative power is also very important because the details about communications regulation are difficult to be prescribed in advance. The rules made by delegation of laws have the legal force for firms and courts. Any person dissatisfied with the measures taken by the KCC can file an appeal and a lawsuit. However, the special procedures for those are not prescribed in the laws. The measures taken by quasi-judicial procedures are not suited for ordinary appeals and lawsuits. The measures in communications industry should be finalized early in order to eliminate the uncertainties in business.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (34)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (2)

  • 대법원 1987. 9. 29. 선고 86누484 판결

    가. 상급행정기관이 하급행정기관에 대하여 업무처리지침이나 법령의 해석적용에 관한 기준을 정하여서 발하는 이른바 행정규칙은 일반적으로 행정조직 내부에서만 효력을 가질뿐 대외적인 구속력을 갖는 것은 아니지만, 법령의 규정이 특정행정기관에게 그 법령내용의 구체적 사항을 정할 수 있는 권한을 부여하면서 그 권한행사의 절차나 방법을 특정하고 있지 아

    자세히 보기
  • 헌법재판소 2002. 7. 18. 선고 2001헌마605 전원재판부

    가.청구인들은 단지 신문구독자이거나 신문판매업자인바, 이 사건 규정들 중 신문고시 제3조 제1항 제1호와 제3호, 제10조 제1항과 제2항은 모두 신문발행업자를 규율대상으로 하여 신문발행업자의 행위를 제한하는 조항들로서 이들로부터 신문을 공급받아 판매하거나 이를 구독하는 청구인들은 동 규정들의 적용을 받지 아니하며 단지 신문발행업자와 거래함

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-360-002576278