암브로시우스(Ambrosius, 340-397)는 사회 정의를 위해 투신한 대표적 교부이다. 특히 재화의 보편적 가치와 분배 정의에 관한 매우 강력한 가르침을 남겼다. 암브로시우스의 사회 교리의 핵심 원리는 이러하다. 하느님께서 이 세상을 모든 이가 함께 사용하도록 창조하셨으니, 자연 재화를 비롯한 세상의 모든 재화는 공유재로 여겨야 하고 아무도 독점해서는 안 된다는 것이다. 또한 재화의 독점이나 이자놀이는 가난하고 궁핍한 이웃들의 몫을 강탈하는 것이며 그들을 죽음으로 내모는 대죄라는 것이다. 몰상식이 세상의 이성과 논리를 지배하고, 무한탐욕이 성장의 동력으로 미화되고, 돈과 금융자본이 공생과 연대의 삶을 짓밟고 있는 오늘날, 인간의 공유 의식, 곧 상식(common sense)을 일깨우는 암브로시우스의 권위 있는 가르침은 매우 소중한 의미를 지닌다. 인간을 자본 권력 앞에 무릎 꿇리는 경제 독재에 굴하지 않고 끝내 일어나, 부의 사회적 기능과 재화의 보편적 목적, 분배 정의와 사유 재산권의 한계를 명확하게 인식하고 연대하도록 재촉하기 때문이다. 당시 밀라노 주교는 로마의 주교, 곧 교황에 버금가는 권위를 지니고 있었다. 그러나 암브로시우스는 불의한 정치와 자본 권력 앞에서 침묵하거나 타협하는 법이 없었다. 가난한 사람들은 교회의 보물이며, 교회의 재산은 가난한 사람들의 것이라는 확신으로 의지할 곳 없는 난민들과 이주 노동자들을 따뜻하게 품어 안았고, 경제 활동에서 배제되고 폐기된 노동자들의 벗이 되어 주었다. 약탈적 대출에 삶을 저당 잡힌 채 빚의 노예로 전락한 가난뱅이들의 변호인이 되어 이자놀이와 고리대금의 죄악성을 폭로하며 돈놀이를 도둑질과 살인 행위로 단죄했다. 자비와 정의가 어우러지고 사랑과 평화가 물결치는 세상을 한평생 목말라했던 암브로시우스의 사회 교리는 그리스도교 신앙의 실천적 토대일 뿐 아니라, 오늘날 한국 사회에서 활발하게 논의되고 있는 구체적 사회 개혁과 대안 운동에도 고대 그리스도교의 소중한 원천을 제공해 줄 것이다.
St. Ambrose(340-397) is a representative Church Father committed to social justice. In particular, he left a very powerful teaching about the universal values of goods and distributive justice. This is the core principle of the social doctrine of Ambrose: God has created this world to be used by all, and all the goods of the world, including natural goods, must be regarded as common goods and no one can monopolize them. Furthermore, he taught that the monopoly of goods and the usury are robbing the poor and needy neighbors of their portion and that they are grave sins which drive the poor to death. In our days, the lack of common sense dominates the world’s reason and logic, infinite greed is embellished as the driving force of growth, and money and financial capital trample on the life of coexistence and solidarity. Therefore, the authoritative teachings of Ambrose, which arouse the shared consciousness of human or common sense, possess a very precious meaning. It is because they urge us to defeat the economic dictatorship that bring man to surrender to capital power and to recognize the social functions of wealth, the universal purpose of goods, the distributive justice and the limits of private property rights, and to express solidarity with the poor. The then bishop of Milan had an authority comparable to that of the bishop of Rome, the Pope. However, Ambrose never remained silent or compromised before the unjust political or capital power. He was convinced that the poor are the treasures of the church and the wealth of the church was that of the poor. With this conviction, he embraced the helpless refugees and migrant workers and made himself a friend of the workers who were excluded or discarded from economic activity. As an advocate of the poor, who became the slaves of debt because of predatory lending, he condemned usury as a stealing and murdering act. The social doctrines of St. Ambrose, who all his life thirsted for the world of mercy, justice, love and peace, serve as the practical foundation of Christian faith and will provide a valuable source of ancient Christianity to the specific social reform and alternative movements that are actively discussed in Korean society today.