본 연구는 몽골의 저명한 영웅서사시 『장가르』의 역사적 근거 논의에 대한 제반 사항을 종합적으로 고찰하고, 이를 토대로 『장가르』의 역사적 배경과 발생 지역 및 성립 시기를 검토하는데 목적을 두고 있다. 연구를 통하여 필자는 다음 몇 가지 사항을 확인하였다. 첫째 필자는 『장가르』의 역사적 배경과 관련하여 본 서사시를 특정 역사, 특정 역사인물, 특정 역사시기와 관련지어 파악하는 것은 문제가 있다고 보았다. 즉 『장가르』가 역사서가 아니고 문학적 상상력이 동원된 문학작품이라는 점에서 본 서사시의 역사적 배경을 찾으려는 노력은 일정한 범위에서 제한될 필요가 있다는 것이 필자의 생각이다. 둘째 필자는 『장가르』의 발생지역을 서사시의 주요 분포지역인 신장 북부, 칼미크공화국, 몽골국과 관련지어 살펴보았다. 『장가르』와 분포지역의 연관성, 서사시에 등장하는 지역명칭, 장가르치와 서사시의 異本, 구전자료 등 제반사항을 고려하여 필자는 『장가르』의 발생지역을 중국 신장 북부 옛 오이라드인들의 거주지로 보았다. 셋째 필자는 『장가르』가 오랜 기간에 걸쳐 성립 발전해 왔을 거라는 선학들의 견해에 동의하지만, 서사시에 등장하는 지역명칭과 종교적 요소 등을 고려하여 『장가르』의 주요 부분이 16세기 말 몽골 땅에 불교가 들어온 직후에 성립되었을 것으로 보았다. 『장가르』의 역사적 근거에 대한 논의는 뚜렷한 결론을 낼 수 없는 소모적인 논쟁이자 蛇足일 수 있다. 그럼에도 불구하고 필자가 이 문제에 관심을 둔 것은 세 가지 이유 때문이다. 첫째는 이제 막 『장가르』 연구가 본격화되어 가는 참에 본 서사시와 관련한 미해결 과제에 대한 정리의 필요성 때문이다. 둘째는 이 주제와 관련한 기왕의 연구에 대한 이견 때문이다. 셋째는 발생 시기를 잘못 확정할 경우 서사시에 반영된 사회생활, 영웅의 형상, 문화현상 등을 잘못 설명할 수 있기 때문이다. 그러나 이런 부류의 연구가 그렇듯 본 논문 역시 확실한 결론을 도출하지 못한 점을 매우 아쉽게 생각한다.
This study is a comprehensive examination on the various issues regarding the historical evidence of Jangar , a famous Mongolian epic. The objective of this study is to examine the historical background, birthplace and the period of Jangar"s foundation based on such an interrogation. Through this, the study confirms multiple factors as listed below. Firstly, regarding the historical background of Jangar , comprehending the epic in relation to a particular history, historical figure, and historical period is problematic. In other words, the writer believes that since Jangar is a literary text inflected by literary imagination, not a historical text, the effort to find any corresponding historical background should be limited to a certain degree. Secondly, the writer examines Jangar ’s place of origin in relation to the northern Xinjiang province, Kalmyk, and Mongolia, which are the primary distribution regions of the epic. In consideration of various issues, such as the correlation between Jangar and the distribution areas, the regional names that appear in the epic, Jangarch, the different version of the epic, and oral data, the writer finds the founding region of Jangar to be the residence of Oirad located in the northern Xinjiang province, China. Thirdly, while the writer agrees with other scholars on the views that Jangar had evolved into such a text for over a long time period, the writer finds that the major part of the epic was established right after Buddhism was introduced to Mongolia in the late 16<SUP>th </SUP>century. Discussing the historical evidence of Jangar might be time consuming and unnecessary as it does not lead to any clear conclusion. Despite such a limitation, the writer is interested in this issue for three reasons: first, the necessity to organize the unresolved issues in relation to the epic at the time when the research on Jangar is taking a momentum; second, the different views found in previous researches; last, the risk of incorrectly explaining the social life, the figure of hero, and cultural phenomenon reflected in the epic when the period of founding is erroneously confirmed. However, as most research of this type has been, the writer finds it unsatisfying for not having reached a definitive conclusion.