메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김지현 (한양사이버대학교) 신혜영 (한양사이버대학교)
저널정보
한국생활과학회 한국생활과학회지 한국생활과학회지 제27권 제4호
발행연도
2018.8
수록면
263 - 275 (13page)
DOI
10.5934/kjhe.2018.27.4.263

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to examine the effects of maternal parenting stress, teacher-student relationship, peer relationship and children’s daily hassles on children’s resilience.
The participants to the study were 113 fourth graders (55 boys, 58 girls), their mothers and their teachers. In this respect, the Maternal parenting stress scale (Shin, 1997), Teacher-student relationship scale (Yi, 2014), Inventory of peer attachment (Ok, 1998), Children’s Daily Hassles (Kim & Park, 2006), and Resilience scale for children (Ju & Lee, 2007) were used to measure variables. The collected data were analyzed by descriptive statistics, t-test, correlation analysis and regression analysis.
The major findings were summarized as follows: (1) there were no differences between the boy’s and girl’s resilience. (2) Teacher-student relationship_conflict, peer relationship, and children’s daily hassle explained children’s resilience. In conclusion, the study results show that the teacher-student relationship, peer relationship and children’s daily hassle work to influence a child’s development of resilience.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0