메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
손보경 (중앙대학교) 김태영 (중앙대학교)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.20
발행연도
2020.3
수록면
720 - 744 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to identify English learning motivation and demotivation factors among students enrolled in vocational high schools in Korea. The participants were 12 students at seven high schools in Seoul. A series of in-depth interviews followed, which consisted of semi-structured items to figure out individual participants’ unique ideas and English-related experiences. After the coding analysis of interview data, systematic analyses were conducted based on Dörnyei’s L2 Motivational Self System. The results showed that the participants’ primary motivational constructs were positive previous English learning experiences and effective advice from parents and teachers. Their primary demotivational constructs were parents’ and teachers’ negative influence, parents’ vague academic advice, and the disparity of ideal L2 self between students and parents. The findings suggest that student career-oriented curriculum needs to be developed to enhance vocational high school students’ motivation for learning English.

목차

1. 연구의 필요성 및 목적
2. 선행 연구
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 논의, 결론 및 시사점
참고문헌

참고문헌 (38)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0