전문상담교사 임용시험은 2009년부터 실시되었지만 2019년 현재 배치율은 초등학교, 중학교, 고등학교가 각각 6.4%, 41.2%, 39.9%로 모두 50%를 넘지 못하고 있으며 이에 따라 2020년 선발예정인원은 679명으로 2019년 선발인원에 비해 27.3%나 증가되었다(정은수, 2019). 이는 학교폭력, 자해와 자살, 학업중단 등 학교에서 발생되는 문제들이 다양화, 심각화, 보편화되고 있어 전문상담교사의 역할이 필수적이라는 것을 입증하는 현상이다. 『심리검사』 과목은 전문상담교사 임용시험에서 출제권고비율이 가장 높은 과목 중 하나로 전문상담교사의 주요 직무능력을 평가하는 중요 과목이다. 본 연구에서는 2009년부터 2019년까지 실시된 전문상담교사 임용시험 중 『심리검사』 평가 문항을 분석하여 전문상담교사 선발의 공정성과 타당성 및 신뢰성을 검증하고자 하였다. 분석 결과 5개 평가영역 중 ‘성격 및 적응검사’ 영역이 42.25%, ‘검사결과의 통합 및 활용’ 영역이 21.13%로 출제되었고, 20개 평가내용요소 중 2개 요소에서 36.62%가 출제된 반면, 한 문제도 출제되지 않은 요소가 8개나 되는 등 출제가 일부에 편중되어 있음을 알 수 있었다. 출제비율에 따라 내용을 분석한 결과 ‘심리검사의 실제’가 60.56%, ‘심리검사의 이론’이 23.94%, ‘보고서 작성 및 진단과 대처’가 15.50%의 비율로 출제되었다. 문제유형은 선택형/기입형이 63.38%, 서술형/논술형이 36.62%였다. 중복출제된 문항들의 경우 심리검사(성격검사, 지능검사, 진로검사 등)의 해석을 바탕으로 진단을 하거나 상담계획을 세우는 복합문제유형이 대부분이었다. 마지막으로 전문상담교사 임용고사가 상담자로서의 전문성을 지닌 교원을 선발하는 국가시험으로서 공정성과 타당성을 확보하기 위해 본 연구 결과를 바탕으로 몇 가지 제언을 추가하였다.
The employment examination for professional counselors has been conducted since 2009, but as of 2019, the school placement rate is 6.4% for elementary school, 41.2% for middle school, and 39.9% for high school, which does not exceed 50%. Accordingly, the number of recruitments in 2020 will total 679, an increase of 27.3% compared to the number selected in 2019. This reflects the phenomenon that the role of professional school counselors is essential for the educational scene due to the diversification, seriousness, and generalization of problems in school such as school violence, self-harm and suicide, and abandonment of study. The psychological test has the highest percentage of questions on the professional counselor's examination. The aim of this study is to verify the fairness, validity, and reliability of the selection of professional counselors by analyzing 『Psychological Test』 evaluation items of the professional counselors' employment examination conducted from 2009 to 2019. According to the analysis, 42.25% of the five evaluation areas focused on the 'character and adaptation test' while 21.13% focused on the 'integration and utilization of test results'. Of the 20 assessments, 36.62% were given in two factors, but no questions were given in the eight evaluation content elements. As a result of analyzing the percentage of questions, 60.56% focused on the ‘practical practice of psychological testing,’ 23.94% on the ‘the theory of psychological testing,’ and 15.50% on the ‘report preparation, diagnosis and response guidelines’. The question type was given 63.38% of the choice/write type, and the narrative/write type was given 36.62%. Most of the overlapping questions were based on the interpretation of psychological tests (personality assessment, intelligence evaluation, career inventory, etc.) to diagnose or consult the types of complex problems. Finally, based on the results of this study, several proposals were added to ensure fairness and validity as a national exam for the recruitment of professional school counselors.