메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
양효숙 (인천대학교) Lee, Yoonsik
저널정보
한국교육행정학회 한국교육행정학회 학술연구발표회논문집 한국교육행정학회 2018년도 춘계학술대회
발행연도
2018.5
수록면
37 - 53 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The main purpose of this study was to investigate the trends of research in teacher job stress. From National Assembly Library and Riss, DBpia, 66studies that were conducted from 2000 to 2018, teacher job stress, kindergarten teacher-teacher job stress were selected as keyword. All studies were evaluated and categorized according to the characteristics of teacher job stress, study type and research method.
The results for this study are summarized as follows :
First, teacher job stress includes working duty, administrative support, children education, relationship with the parents, financial stability, interpersonal relation and self-conflict of the teachers themselves. Second, study type was divided into four main stream: studies for relation analysis of teacher job stress(60 studies), studies for characteristics analysis teacher job stress(1 study), Development and validity of teacher job stress scale(0 study), concept and theory of teacher job stress(4 studies). Third, the aspect of research method, studies though qualitative research were 3 studies, studies though quantitative research were 63 studies.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경 및 연구 분석의 준거
Ⅲ. 분석 대상 문헌의 범위 및 선별 절차
Ⅳ. 유치원 교사 직무스트레스 연구동향 분석
Ⅴ. 유치원교사 직무스트레스 연구가 시사하는 내용
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-371-001366834