메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
민광준 (건국대학교)
저널정보
한국일본어학회 일본어학연구 일본어학연구 제45집
발행연도
2015.9
수록면
3 - 18 (16page)
DOI
10.14817/jlak.2015.45.3

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study is a comprehensive analysis of problems with pronunciation in Japanese language observedin conversational speech by Korean learners.Based on the result, it also investigatesrealisation of pronunciation education of Japanese language in Korea. The results can be summarized as follows.
Firstly, it was revealed that most of Korean learners’ pronunciation problems in Japanese language are caused by general linguistic transition, commonly observed in learners from various language backgrounds.
Secondly, to investigate the correlation between Japanese language proficiency and pronunciation proficiency of Korean learners, pronunciation error frequency for all learners and pronunciation error frequency per person were analyzed on the basis of OPI(Oral Proficiency Interview) levels with 12 types of pronunciation items. As a result, it was revealed that there was no consistent correlation between OPI levels and pronunciation proficiency. In fact, there was a case when OPI levels and pronunciation proficiency were reversed depending onthe pronunciation item.
Thirdly, as a result of reviewing pronunciation difficulty of Japanese language, it was revealed that special morae had difficulty in ‘insertion and deletion of long vowels’, ‘insertion of geminate consonants’, and segments had difficultyin “Palatalization of non-palatalized consonants’, ‘Devocalization of initial voiced stops and affricates’, ‘vocalization of medial voiceless stops and affricates’ and ‘weakening of medial /h/’.
Lastly, it is very important to develop a syllabus and curriculum on pronunciation education in Korea by reviewing the acquisition of Japanese language pronunciation in detail through the comprehensive analysis of pronunciation problems in Japanese language experienced by Korean learners.

목차

〈Abstract〉
1. 머리말
2. 한국인학습자의 일본어 음성의 문제점
3. 한국인학습자의 일본어 음성 습득에 관한 횡단 분석
4. 한국인학습자의 일본어 음성 습득에 관한 종단 분석
5. 한국인학습자의 일본어 음성 습득 연구의 과제
6. 결론
【참고문헌】
〈要旨〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-730-001835394