메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김은정 (중원대학교)
저널정보
이화여자대학교 교육과학연구소 교육과학연구 교육과학연구 제46집 제3호
발행연도
2015.9
수록면
119 - 138 (20page)
DOI
10.15854/jes.2015.09.46.3.119

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
With recent emphasis on creativity and personality as a major educational competence, the issue of how to understand human embodiment and educational experience in our rapidly changing contemporary world has become an important one. The purpose of this paper was to gain useful insights by re-examining concepts of creative imagination and educational experience from the viewpoints of Vygotsky and Lacan, and to shed new light on the meaning of human embodiment. Vygotsky and Lacan shared a socio-psychological perspective, from which they would explore a socialized individual’s mind, and they all helped to see the new relationships between the individual and the socio-cultural by emphasizing the function of language. However, while Vygotsky put an emphasis on the educational and mediating role of language, Lacan critically examined the alienating function of language, and then explored its new possibilities. Vygotsky and Lacan both acknowledged the existence of the unconscious and regarded emotional-aesthetic resources such as emotion, desire, and fantasy, etc. as primary materials for transformative (educational) experience and human development, but they explored the characteristics of, and the relationship between the unconscious and consciousness in different ways.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 창의적 상상력과 교육적 경험: Vygotsky의 관점
Ⅲ. Lacan의 관점에서 본 창의적 상상력과 교육적 경험
Ⅳ. 논의 및 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-370-001913413