모더니즘 문학의 표현 기법인 의식의 흐름은 여전히 지대한 관심을 받고 있다. 소설가들은 미처 언어를 형성하지 못한 원시적 의식 상태를 표현하기 위해 반어법적, 비논리적, 불연속적 언어를 끌어들여 비이성적인 시공간의 이동이 자연스럽게 흘러가도록 구현하였다. 이런 방식은 많은 실험 애니메이션 작품에서 보이는 시공간 구성과 매우 유사하다. 특히 내면세계의 표현에 치중하는 애니메이션은 포착하기 어려운 심리적 활동을 작품에 재현하기 위해 부단한 이미지 변화를 통해 관성적, 연속적, 합리적인 이미지의 흐름을 파괴하고 단절함으로써, 끊임없이 변화하는 시공간 관계를 창조한다. 이로써 감상자가 시공간의 경이로운 이동으로부터 일상을 초월하는 정신세계를 경험하게 하는 것이다. 본 연구는 먼저 심리학 및 철학적 측면에서 의식의 흐름을 검토하여, 의식의 흐름 기법을 이용한 시공간이 끊임없이 변화하고 서로 융합하며 전환되는 과정에 있음을 밝힌다. 또한 이러한 시공간의 형태를 실험 애니메이션 〈The Hat (1999)〉, 〈Frank Film (1973)〉, 〈Tale of Tales (1979)〉에 적용하여 분석한 결과 변형, 중첩과 병치, 대위와 반복 등 의식의 흐름 기법을 이용한 시공간이 애니메이션에서 구현되고 있음을 알 수 있다. 이 작품들은 서로 다른 시공간 배치방식을 적용, 비연속적 시공간을 하나로 연결하였고 이미지의 끊임없는 변화, 융합, 전환 등을 통해 초월적인 시공간 구조를 보여준다. 본 연구는 이러한 시공간 표현양식의 기능과 원리를 분석하는 데 중점을 두었다. 의식의 흐름은 주로 애니메이션의 구조와 형식적인 면에 파격적인 영향을 끼쳐, 제한된 외부 시간 속에서도 내부 시간의 무한성을 확장해 나가게 한다. 게다가 독특한 시각 예술로서의 애니메이션은 의식의 흐름을 표현하는 데 있어서도 필연적으로 독특한 특성을 가질 수밖에 없다. 본 연구를 통해 시각화된 의식의 흐름이 실험 애니메이션의 시공간에서 어떻게 표현되는지 이해할 수 있을 것으로 기대한다.
As a means of expression in modernist literature, stream of consciousness is still receiving widespread attention in modern times. In order to show the original state of consciousness in which the language is not formed, novelists deliberately introduce anti-grammatical, illogical, and discontinuous language, so that irrational space-time movement appears as a natural flow, which is similar to the space-time composition of many experimental animations. Especially the animation that pays more attention to the expression of the inner world than the real world, in order to reproduce the mental activities that are difficult to capture, constantly destroys and interrupts the inertial, continuous, and reasonable image stream with its own changes, and create a constantly changing space-time relationship, allowing the audience experience the spiritual world beyond daily life in this amazing space-time motion. This study first discusses the stream of consciousness from the psychological and philosophical perspectives, and shows that the space-time of the stream of consciousness is in the process of constant change, mutual fusion and mutual conversion. In addition, this spatiotemporal form is introduced into the experimental animation 〈The Hat (1999)〉, 〈Frank Film (1973)〉, 〈Tale of Tales (1979)〉 for analysis. From the analysis results, we can see that the spacetime forms of stream of consciousness such as metamorphosis, overlap and juxtaposition, counterpoint and repetition are reflected in the animation. These three works use different configurations to connect the discontinuous space-time, and present a transcendental space-time structure through the continuous change, mutual fusion and mutual conversion of images. This study focuses on analyzing the functions and principles of these spatio-temporal expression. The thinking provided by the stream of consciousness to animation is more of a structural and formal breakthrough, allowing the film to expand the infiniteness of internal time within the limited external time. Moreover, as a unique visual art, animation must have its own unique character in expressing the stream of consciousness. This study will help understand how to express the visual stream of consciousness by manipulating of space-time in animation.