메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
손승희 (한남대학교) 정지나 (신한대학교)
저널정보
한국생활과학회 한국생활과학회지 한국생활과학회지 제30권 제5호
발행연도
2021.10
수록면
761 - 770 (10page)
DOI
10.5934/kjhe.2021.30.5.761

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to find the moderating effect of children’s self-esteem on the relationship between maternal academic achievement pressure and children’s academic stress. Participants were 1,402 mothers with fourth-grade elementary school children from 2018 Korean Children Panel. Data were analyzed using descriptive statistics. Correlation analysis was performed and significance of moderated pathways was determined using SPSS 21.0 and PROCESS macro 3.3, respectively. Results are as follows. First, maternal academic achievement pressure showed a positive correlation with children’s academic stress. On the other hand, children’s self-esteem showed negative correlations with maternal academic achievement pressure and children’s academic stress. Second, children’s self-esteem had a moderating effect on the relationship between maternal academic achievement pressure and children’s academic stress. Results of this study suggest that systematic and periodic programs should be developed to improve children’s self-esteem and maternal supportive role.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
REFERENCES

참고문헌 (41)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0