메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김지선 (대구가톨릭대학교) 민하영 (대구가톨릭대학교)
저널정보
한국생활과학회 한국생활과학회지 한국생활과학회지 제32권 제1호
발행연도
2023.2
수록면
1 - 13 (13page)
DOI
10.5934/kjhe.2023.32.1.1

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to examine the structural relationship by exploring whether childcare teacher’s basic psychological needs could mediate the relationship between supervisor’s servant leadership and teacher-child relationship. Participants answered a self-report questionnaire survey on 242 teachers working at daycare centers in area A.
Collected data were analyzed by Pearson Correlation, Structural Equation Modeling(SEM), and Bootstrapping using SPSS 20.0 and AMOS 18.0.
Results of this study are as follows. First, supervisor’s servant leadership had a positive effect on teacher-child relationship of childcare teachers. Second, basic psychological needs of childcare teachers had a positive effect on teacher-child relationship. Third, supervisor’s servant leadership had a positive effect on basic psychological needs of childcare teachers. Fourth, supervisor’s servant leadership indirectly influenced teacher-child relationship through basic psychological needs of childcare teachers.
Theses findings suggest that supervisor’s servant leadership is important. However teacher’s own basic psychological needs are also important building teacher-child relationship.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-590-000433240