메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최명숙 (대구가톨릭대학교) 최윤옥 (대구가톨릭대학교) 민하영 (대구가톨릭대학교)
저널정보
한국생활과학회 한국생활과학회지 한국생활과학회지 제31권 제2호
발행연도
2022.4
수록면
175 - 186 (12page)
DOI
10.5934/kjhe.2022.31.2.175

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to investigate the structural relationship by exploring whether supervisor’s servant leadership mediates the relationship between childcare center teachers’ psychological empowerment and work engagement. Participants conducted a self-report questionnaire survey on 243 teachers working at daycare centers in Daegu and Gyeongbuk area.
The collected data were analyzed by Pearson Correlation, Structural Equation Modeling(SEM), Bootstrapping, using of SPSS 21.0 and AMOS 20.0.
The results of this study were as follows. First, the supervisor’s servant leadership had a positive effect on the work engagement of childcare teachers. Second, the psychological empowerment of childcare teachers had a positive effect on the work engagement of childcare teachers. Third, the supervisor’s servant leadership had a positive effect on the psychological empowerment of childcare teachers. Fourth, the supervisor’s servant leadership indirectly influenced work engagement through the psychological empowerment of childcare teachers.
The fact that the supervisor’s servant leadership affects the childcare teacher’s work engagement through the childcare teacher’s psychological empowerment suggests that the supervisor’s servant leadership is a meaningful environmental factor in building the childcare teacher’s psychological empowerment.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0