과학기술의 발전과 시장 수요의 증가에 힘입어 애니메이션 산업은 전 세계적으로 빠르게 발전하고 있다. 특히 중국의 문화 산업 중에서 애니메이션은 가장 잠재력 있는 분야 중 하나로 자리 잡았다. 중국의 애니메이션 산업은 뚜렷한 발전과 변화를 겪었다. 기술의 발전과 시장의 확대는 이 산업에 새로운 활력과 기회를 가져다주었다. 본 연구는 중국 영화 관객의 애니메이션 관람 선택요인이 무엇인지 파악하고, 그 요인이 관람 후의 몰입, 관람 만족도 및 추천의도에 어떠한 영향을 미치는지 확인하는 데 목적이 있다. 이를 위해 애니메이션 영화관람 경험이 있는 중국 관객을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 그들이 애니메이션 영화를 관람하기 전 작품에 대한 고려 요인을 파악하였다. 본 연구는 영화 관람객을 대상으로 온라인 링크나 위쳇(wechat)을 통해 설문조사를 진행하였다. 2024년 4월 1일~2024년 4월 21일까지 3주 동안 중국 소비자를 대상으로 설문조사를 진행하였고, 총 423부의 설문지를 회수하였다. 이 중 불성실하게 응답한 10부를 제거하였고, 413부의 사례를 최종 유효 표본으로 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 27.0 통계분석 프로그램을 사용하여 실행하였다. 이를 통해 관객의 만족도와 행동 의도가 어떻게 변화하는지를 확인하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 작품요인, 제작요인, 홍보요인, 평가요인은 몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 작품요인, 제작요인, 홍보요인, 평가요인은 관람 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 몰입 관람만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 몰입은 추천의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 관람만족도는 추천의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 애니메이션 영화 제작자 및 관련 산업 종사자들에게 품질 향상을 통한 관람자 만족도 증진의 중요성을 알려준다. 이는 영화 제작자나 배급사가 만족도를 향상시키는 방향으로 영화를 제작하고, 홍보하는 것이 중요하다는 것을 강조한다.
Thanks to the advancement of science and technology and increasing market demand, the animation industry is developing rapidly worldwide. In particular, animation has become one of the most potential fields among China’s cultural industries. China’s animation industry has undergone significant development and change. Advances in technology and market expansion have brought new vitality and opportunities to this industry. The purpose of this study is to understand the factors that make audiences choose to watch animation movies and to determine how those factors affect immersion, viewing satisfaction, and recommendation intention after watching. In response, a survey was conducted targeting Chinese audiences who had experience watching animation movies. Based on their experience, factors considered for selecting animation movies to watch were investigated, thus it is clarified how the audience satisfaction and behavioral intentions change. This study conducted a survey targeting moviegoers through an online link or WeChat. A survey was conducted on Chinese consumers for three weeks from April 1, 2024, to April 21, 2024, and 423 questionnaires were collected. Of these, 10 who responded insincerely were removed, and 413 cases were used as the final valid sample. The collected data were run using the SPSS 27.0 statistical analysis program. Through this, we confirmed how audience satisfaction and behavioral intentions change. The research results are summarized as follows. First, work factors, production factors, promotion factors, and evaluation factors were found to have a positive effect on immersion. Second, work factors, production factors, promotion factors, and evaluation factors were found to have a positive impact on viewing satisfaction. Third, it was found to affect immersive viewing satisfaction positively. Fourth, immersion was found to have a positive effect on recommendation intention. Lastly, viewing satisfaction was found to affect recommendation intention positively. This informs animation film producers and related industry workers of the importance of increasing viewer satisfaction through quality improvement. This emphasizes the importance of film producers and distributors producing and promoting films in a way that improves satisfaction.