본 연구는 TV 애니메이션을 극장용 애니메이션 영화로 제작할 경우, 제작, 배급, 수익의 세 가지 측면에서 유리한 점을 가진다고 보았다. 본 연구에서는 제작의 측면에서 TV 애니메이션을 활용하면 제작 기간을 단축할 수 있다는 장점이 있고, 배급의 측면에서 TV 애니메이션의 인지도를 활용해 더 많은 스크린 수를 확보할 수 있다고 보았다. 실제로 TV 애니메이션을 바탕으로 제작된 다수의 작품이 상대적으로 짧은 기간에 극장용 애니메이션 영화로 제작될 수 있었고, TV 애니메이션을 활용한 경우 더 많은 스크린 수를 확보한 것을 조사를 통해 확인했다. 마지막으로 수익의 측면에서 TV 애니메이션을 활용하는 것이 더 높은 수익으로 이어졌는지를 확인해보고자 조사 기준에 따라 국내 애니메이션 영화를 선정하여 분석했다. 해당 조사를 위해 사용된 지표는 관객 수와 제작비 대비 벌어들인 매출액, 그리고 온라인 상영관에서의 순위로, 해당 지표를 바탕으로 수익에 대한 비교를 진행했다. 분석 결과, TV 애니메이션을 활용해 극장용 애니메이션 영화를 제작한 경우가 상대적으로 더 좋은 결과를 얻었음을 확인했다. 이러한 조사를 통해 확인한 결과, 제작, 배급, 수익의 측면에서 TV 애니메이션을 극장용 애니메이션 영화로 제작할 경우, 상대적으로 유리한 조건에서 상영될 수 있으며 많은 수익을 창출할 수 있었음을 확인할 수 있었다. 다만 연구 자료들이 국내 시장만을 대상으로 하고 있다는 점과 자료의 범위가 한정적으로 진행되었다는 점에서 연구의 한계점이 분명하게 존재하며, 이는 추가적인 연구를 통해 보완할 필요가 있다. 다만 본 연구는 초기 연구로 TV 애니메이션을 활용한 극장용 애니메이션 영화의 활용 사례 연구를 통해, 향후 극장용 애니메이션 영화의 방향성에 대한 제안을 제시하고자 하였다. 본 연구의 내용처럼 TV 애니메이션을 적극적으로 활용한다면, 제작의 측면에서 기간을 단축해 제작비를 절감할 수 있고, 배급의 측면에서 기존 인지도를 활용해 많은 스크린 수를 확보할 수 있다. 수익의 측면에서는 높은 인지도를 바탕으로 상대적으로 안정적인 수익을 기대할 수 있다는 점에서 TV 애니메이션의 IP를 적극적으로 활용한다는 점은 국내 극장용 애니메이션 영화 제작에서 중요하게 고려되어야 하는 하나의 요인이라 할 수 있을 것이다.
This study saw that when TV animation is produced as a theater animation film, it has advantages in three aspects: production, distribution, and profit. In this study, the advantage of using TV animation in terms of production is that the production period can be shortened, and the number of screens can be secured by utilizing the recognition of TV animation in terms of distribution. In fact, a number of works based on TV animation could be produced as theater animation films in a relatively short period of time, and more screens were secured when TV animation was used. Finally, in terms of profits, domestic animation films were selected and analyzed according to the survey criteria to see if using TV animation led to higher profits. The indicators used for the survey were the number of audiences, sales earned compared to production costs, and rankings in online theaters, and comparisons of profits were conducted based on the indicators. As a result of the analysis, it was confirmed that relatively better results were obtained in the case of producing an animated movie for theaters using TV animation. As a result of this survey, it was confirmed that when TV animation was produced as an animated movie for theaters in terms of production, distribution, and profit, it could be screened under relatively favorable conditions and generated a lot of profits. However, there are clearly limitations of the study in that the research data are targeting only the domestic market and the scope of the data is limited, and this needs to be supplemented through additional research. However, this study attempted to present a proposal for the direction of theater animation films in the future through a case study on the use of theater animation films using TV animation as an initial study. If TV animation is actively used as in this study, production costs can be reduced by shortening the period in terms of production, and a large number of screens can be secured by utilizing existing recognition in terms of distribution. In terms of profits, the active use of the IP of TV animation is an important factor to be considered in domestic theater animation film production in that relatively stable profits can be expected based on high recognition.