메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국영유아보육학회 한국영유아보육학 한국영유아보육학 제34집
발행연도
2003.9
수록면
189 - 213 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The study for early childhood moral education divides into two streams. One is the social approach(moral socialization) which emphasizes the internalization of morality by socialization. Another is the developmental approach(moral development) which focuses on the development of moral judgment. But the moral education can not be prescribed to be only one side.
This study would like to overcome these problems through Vygotsky's theory. The moral development happens between the two levels, which become the boundary of ZPD in the Vygotsky's theory. Vygosky points out the importance of delivering the educational content by teachers(or scaffolders). He argues that teaching leads child's development. In light of Vygotsky's theory, desirable moral education during early childhood can be achieved by the appropriate teaching and learning process through shared activity between a teacher and a child.
Both the social approach and the developmental approach for moral education ignored the content or the method of the moral education. These two approaches will overcome the problem by discussing the teaching and learning method which is derived from Vygotsky's theory.

목차

I. 서 론

Ⅱ. 도덕교육의 흐름

Ⅲ. Vygotsky 이론의 유아 도덕교육에의 적용

Ⅳ. 맺음말

참 고 문 헌

Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-375-013902464