2015년에 제정된 “인성교육진흥법”에서는 ‘예, 효, 정직, 책임, 존중, 배려, 소통, 협동’ 등의 마음가짐이나 사람됨과 관련되는 핵심적인 가치 또는 덕목을 인성교육의 목표로 제시하고 있다. 그리고 핵심 가치 · 덕목을 적극적이고 능동적으로 실천 또는 실행하는데 필요한 지식과 공감 · 소통하는 의사소통능력이나 갈등해결능력 등을 “핵심역량”으로 제시하고 있다. 이렇게 다양하게 제시된 내용들은 사실 그 핵심이 ‘대인관계’라고 하는 하나로 수렴된다고 필자는 파악했다. 그래서 이에 근거하여 인성교육진흥법에서 제시하는 핵심적인 가치와 덕목의 내용을 불교의 전통 속에서 찾아보고자 했다. 특히 불교가 발전시켜온 명상법들과 붓다의 가르침 속에서 대인관계 능력을 함양하는데 필요한 내용들을 살펴보고자 했다. 이를 위해 본문에서는 사선정(四禪定, four concentrations)과 사념처(四念處, four bases of mindfulness), 그리고 Siṅgalakovādasutta의 내용을 분석해 보았다. 사선정에서는 선정에 들어가기 위해서 필요조건으로 제시되고 있는 도덕적 품성의 함양에 주목하였고, 사념처에서는 ‘탈동일시’라는 심리학적 기법에 주목하였다. 이를 통해 자연스럽게 이기적 세계관에서 타인과의 관계를 중시하는 세계관으로의 전환이 이루어짐을 살펴보았다. 그리고 디가나까야(DN)에 나오는 Siṅgalakovādasutta의 내용을 분석하여, ‘나’를 중심으로 여섯 종류의 인간관계를 바르게 이끌어가는 방법과 처신이 인성교육에서 강조하는 핵심덕목과 어떤 상관관계를 가질 수 있는지에 대해서 상세히 고찰하였다. 이를 통해 사선, 사념처, Siṅgalakovādasutta는 도덕적 품성을 고양하여 ‘악하고 불건전한 상태를 극복’하는 길이 바른 인간관계를 맺는 근간이 되며, 자기발전의 핵심이 된다는 점을 공통적으로 말하고 있음을 확인할 수 있었다. 특히 사념처에서 자기 느낌이나 생각에 매몰되지 않고, 그것들을 객관적으로 바라볼 수 있는 능력의 계발은 바로 대인관계를 바람직하게 형성하는데 크게 도움을 줄 수 있는 내용이다. 그런 측면에서 불교명상법이 인성함양에 크게 도움이 될 수 있음을 확인해 볼 수 있었다.
The Character Education Promotion Act enacted in 2015 presents core values or virtues related to mental attitudes or personality, such as manners, filial duty, honesty, responsibility, respect, care, communication, and cooperation as the goals of character education. In addition, the Act presents information about the kind of knowledge necessary as core competence to practice values and virtues actively and positively and to have communication ability, which implies being able to sympathize and communicate with others, or to resolve conflicts. The author understood that the core of such content diversely presented in such a way converged at “interpersonal relationship.” Based on this, this study attempted to find the content of the values and virtues presented by the Character Education Promotion Act within the tradition of Buddhism. In particular, this study intended to examine the content necessary for nurturing interpersonal ability, via meditation techniques developed in Buddhism and the teachings of Buddha. To do this, the content of the four form of concentration, four bases of mindfulness, and Siṅgalakovādasutta were analyzed. Attention was paid to how nurturing of an ethical personality was a prerequisite for the four forms of concentration and for the psychological techniques of disidentification in the four bases of mindfulness. By doing this, a natural transition was seen from an egoistic worldview to a worldview in which relationship with others was given importance. In addition, the contents of Siṅgalakovādasutta in Dīgha Nikāya (DN) were analyzed and examined in detail for the correlation between the method and behavior to lead six kinds of proper human relationships centered on "me" and the key virtues emphasized in character education. This led to verifying that the four forms of concentration, four bases of mindfulness, and Siṅgalakovādasutta commonly stated that promoting an ethical personality and overcoming evil and unsound conditions were the basis for proper human relationships and the key to self-development. In the four bases of mindfulness, in particular, developing the ability to look objectively at one"s feelings or thoughts, not being buried under them, may be of great help in forming interpersonal relationships. In this respect, this study verified that Buddhist meditation techniques were greatly helpful in cultivation of character.