메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

Effect of professionalism and job stress of childcare teachers on teacher-infant interaction
Recommendations
Search
Questions

보육교사의 전문성과 직무스트레스가 교사-영아 상호작용에 미치는 영향

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Hwang, Nan Hee (구립다온 어린이집) Kim, Kyoung Ran (광주여자대학교)
Journal
The Korea Society for Children's Media Journal of Children's Media & Education Vol.22 No.4 KCI Accredited Journals
Published
2023.12
Pages
55 - 81 (27page)
DOI
10.21183/kjcm.2023.12.22.4.55

Usage

cover
📌
Topic
본 연구의 주제는 보육교사의 전문성과 직무스트레스가 교사-영아 상호작용에 미치는 영향이다.
📖
Background
최근 여성의 경제 활동 증가와 맞벌이 가정의 확산으로 보육시설 이용이 늘어나고 있으며, 이는 보육교사의 전문성과 직무스트레스의 중요성이 증가함을 시사한다.
🔬
Method
G 광역시에 위치한 30개 어린이집의 0~2세 영아반 담임교사 300명을 대상으로 설문조사를 진행하였다.
🏆
Result
연구 결과, 보육교사의 전문성은 교사-영아 상호작용과 양의 상관관계를 보였고, 직무스트레스는 부의 상관관계를 보였다.
Effect of professionalism and job stress of childcare teachers on teacher-infant interaction
Ask AI
Recommendations
Search
Questions

Research history (3)

  • Are you curious about the follow-up research of this article?
  • You can check more advanced research results through related academic papers or academic presentations.
  • Check the research history of this article

Abstract· Keywords

Report Errors
The purpose of this study is to analyze the effect of childcare teacher expertise and job stress on teacher-infant interaction for childcare teachers to reveal variables that affect childcare teacher expertise, job stress, and teacher-infant interaction. To this end, the expertise and job stress of 30 children located at G Metropolitan City, 1 and second-year-old homeroom teacher-young, and job stress on mutual interaction. As a result of the study, the professionalism of childcare teachers had a positive correlation with teacher-infant interaction, and the job stress of childcare teachers and teacher-infant interaction had a significant negative correlation. Through the results of this study, we would like to suggest that efforts are needed to improve the quality of the infant education field by providing specific data for the development and implementation of various educational programs for childcare teachers to improve the expertise of childcare teachers and relieve their job stress.

AI Summary

Topic

본 연구의 주제는 보육교사의 전문성과 직무스트레스가 교사-영아 상호작용에 미치는 영향이다.

Background

최근 여성의 경제 활동 증가와 맞벌이 가정의 확산으로 보육시설 이용이 늘어나고 있으며, 이는 보육교사의 전문성과 직무스트레스의 중요성이 증가함을 시사한다.

Method

G 광역시에 위치한 30개 어린이집의 0~2세 영아반 담임교사 300명을 대상으로 설문조사를 진행하였다.

Result

연구 결과, 보육교사의 전문성은 교사-영아 상호작용과 양의 상관관계를 보였고, 직무스트레스는 부의 상관관계를 보였다.

주요내용

Contents

국문초록
Ⅰ. 연구의 필요성 및 목적
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 제언
참고문헌
Abstract

References (0)

Add References

Recommendations

It is an article recommended by DBpia according to the article similarity. Check out the related articles!

Related Authors

Frequently Viewed Together

Recently viewed articles

Comments(0)

0

Write first comments.

UCI(KEPA) : I410-151-24-02-089243885