본 연구는 오랜 이주역사를 지닌 동남아시아 화교의 중화성(중국문화 friendly)과 초국가주의를 가늠해본다. 연구자들은 동질적이지도 않고 이질적이지도 않은 상태로 화교사회를 정의하기 때문에 그 경계의 해석은 여전히 어렵다. 동남아시아에서 화교사회의 성공을 논할 때 연구자들은 현지문화보다 중국문화에서 가져온 개인중심적 사고, 교육열, 적극적인 네트워크를 지적한다. 항상 자신이 주인이 되기를 원하는 개인중심주의(모험심, 진취성)와 세계 트렌드를 흡수하기 위한 유학 등의 교육열, 그리고 화교연대를 형성하는 국제네트워크(차이나타운, 화상대회)의 구심점에 관한 것이다. 그 이면은 중국인의 문화를 공유하는 것으로 설명되고 있으며 화교소통의 공간으로서 민족성이 설명된다. 그렇지만 화교는 중국 문화에 익숙하게 행동하면서 실리적으로 현지국 및 글로벌 변화를 흡수하는 동질성과 이질성의 양면을 지닐 수밖에 없고 그래서 중화성과 초국가주의의 균형은 화교사회의 존속에 중요하다. 화교사회에서 그 민감도가 높은 영역은 바로 기업활동이다. 중국인 디아스포라의 가장 큰 특징인 비즈니스를 대하는 자세가 아닌가 한다. 비즈니스는 국경과 민족의 경계가 없을 정도로 글로벌화 되어 있으면서 화교에게 가족의 영속성을 보장하는 방법이기도 하다. 비즈니스가 없으면 가족도 없기 때문에 비즈니스는 일상이며 원천이다. 일례로 화교단체는 시민으로서 현지국에 대한 기여뿐만 아니라 동남아 네트워크를 존중하고 중국본토 고향의 사회간접시설 개선을 지원하거나 자연환경재해의 극복을 도와주면서도 교류와 초국가 비즈니스 파트너십을 확장하였다. 화교기업은 모든 산업을 모든 지역에 펼쳐 놓기도 하며, 화교 네트워크는 동남아시아 권역의 중심에서 세계 각국으로 그 가치를 연계한다. 비즈니스를 대하는 자세는 거주국과 중국, 또 다른 세계 지역 간의 연결을 유지하기 위한 유연한 중화성을 확보하고 비즈니스의 영속을 보장하는 마인드가 내재되어 있다.
This study evaluates the Chineseness (Chinese culture friendly) and transnationalism of Overseas Chinese in Southeast Asia, which has a long history of migration. Because researchers define the Chinese community as neither homogeneous nor heterogeneous, interpretation of its boundaries remains difficult. When discussing the success of the Overseas Chinese society in Southeast Asia, researchers point to the individual-centered thinking, enthusiasm for education, and active networking brought from Chinese culture rather than local culture. It is about individualism that embraces a sense of adventure and progressiveness, a passion for education such as studying abroad to absorb world trends, and the centripetal force of international networks such as Chinatown and the Chinese Entrepreneurs Convention that form Overseas Chinese solidarity. The other side is explained as sharing Chinese culture, and represents nationality as a space necessary for Overseas Chinese to communicate. However, Overseas Chinese cannot help but have the duality of homogeneity and heterogeneity, acting familiarly with Chinese culture and absorbing local and global changes for practical purposes, so the balance between Chineseness and transnationalism is important for maintaining Chinese society. An area of high sensitivity in the Chinese community can be seen as business. In other words, let’s add an explanation based on the attitude toward business, which is the biggest characteristic of the Chinese diaspora. Overseas Chinese Business is globalized to the point where there are no borders or ethnic boundaries, and it is also a way to ensure the permanence of the family. For overseas Chinese, without business, they have no family, so business is their daily routine and source of energy. For example, since the beginning of China’s gǎigé kāifàng, overseas Chinese organizations have not only contributed to the host country as citizens, but also respected Southeast Asian networks and supported the improvement of social infrastructure in their hometowns in China. Through this, Overseas Chinese expanded regular exchanges and transnational business partnerships. In particular, overseas Chinese companies spread all industries across all regions, and the overseas Chinese network links its value from the center of Southeast Asia to countries around the world. The attitude of overseas Chinese towards business is inherent in the mindset of securing flexible neutrality to maintain connections between the current country of residence, China, and other regions of the world, and ensuring the sustainability of business. The relationship between transnationalism, Chineseness, and business in the Chinese community is like a bendable bamboo, and moreover, it seems to be an expanding methodology like a bamboo shoot that changes a forest.