본 연구는 지난 20여 년 동안 수행된 국내 액션러닝 연구 동향을 분석하여 연구 현황을 종합적으로 파악하기 위해 수행되었다. 이를 위해 학술연구정보서비스(RISS)와 한국학술지인용색인(KCI)에 KCI로 등재된 액션러닝 연구를 대상으로 연구 시기, 방법, 분야, 연구 목적, 연구 대상, 연구 결과 요인의 동향 분석을 실시하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 국내 액션러닝 학술연구는 2001년에 시작되었으며, 2004년 액션러닝 연구자 Marquardt의 HRD학회 기조강연과 2005년 한국액션러닝협회 설립 이후 액션러닝 연구가 활성화되기 시작하였으며, 2012년 이전까지 해마다 4-5편의 연구가 이루어졌고, 이후에 연구가 증가하고 있었다. 연구 방법은 초기에는 문헌연구를 통한 액션러닝의 개념 소개와 기업교육 외타분야 적용 가능성을 탐색하는 질적연구가 많았으나, 이후 프로그램 개발과 적용, 효과를 분석하는 양적연구 증가로 추이 변화를 확인할 수 있었다. 연구 분야는 기업교육에서 시작하여 고등교육 분야의 교수학습법으로 액션러닝이 활용되는 양상을 보였다. 연구 목적은 액션러닝 이론 연구보다 액션러닝을 방법으로 활용한 연구들이 다수를 차지하고 있음을 확인할 수 있었다. 또한 액션러닝 프로그램을 적용ㆍ효과검증 연구가 증가하였으며, 해당 분야의 액션러닝 적용 가능성 탐색도 다수 실시된 것으로 분석되었다. 연구 대상은 대학생ㆍ대학원생이 다수를 차지하였고, 고등교육에서 액션러닝 연구가 활발하게 이용되고 있음을 알 수 있었다. 액션러닝의 효과로 개인 수준에서 문제해결능력, 자기주도학습능력, 직무 수준에서 직무수행능력, 조직 수준에서 의사소통능력 및 협업능력이 신장되었음을 파악하였다. 연구 결과를 토대로 액션러닝의 이론적 고찰을 위한 추가 연구가 요청되며, 여러 분야에서 액션러닝 적용시 러닝코치의 역량에 대한 모델링 연구와 액션러닝 교수자들의 역량 강화를 위한 연구가 필요함을 제언하였다
The objective of this study was to analyze the research trends in action learning in Korea over the past 20 years to gain insight into the current state of research in this field and to suggest potential avenues for future action learning research. This study analyzed action learning papers listed as KCI in the Research Information Service (RISS) and the Korean Citation Index (KCI). Subsequently, the years of publication, research methodology, field of study, and research purposes were investigated. Additionally, the research subjects and outcome factors of the action learning were analyzed. The field of action learning in Korea has a relatively short history of academic research, commencing in 2001. However, following the keynote lecture delivered by action learning researcher Michael Marquardt at the HRD Society in 2004 and the subsequent establishment of the Korea Action Learning Association in 2005, there has been a notable resurgence of interest in this area of study. Initially, numerous studies on research methods were conducted to introduce the concept of action learning through literature research and to explore the applicability of action learning to other fields. However, over time, there has been a shift in focus toward studies that analyzed program development, application, and effectiveness. The advent of action learning initially occurred within the context of corporate training and education, subsequently being applied to the domain of higher education. The researchers confirmed that studies utilizing action learning as a methodology outnumber those focused on theoretical research of action learning. Additionally, there has been an increase in studies applying and verifying the effectiveness of action learning programs, and many studies have explored the potential applicability of action learning to various fields. Most of the research participants were college and graduate students, and an active research program in higher education was also underway. The results indicated that action learning had a positive impact on several key performance indicators. At the individual level, it enhanced problem-solving capabilities and fostered self-directed learning. At the organizational level, it improved job performance, and communication and collaboration within teams. Considering the findings, further research is warranted to advance the theoretical understanding of action learning. It is recommended that modeling studies be conducted to examine the competencies of learning coaches in applying action learning to diverse fields and contexts, with the aim of enhancing the competencies of action learning instructors.