액션러닝 프로그램에서의 러닝코치 직무분석으로서 액션러닝이 한국기업의 새로운 학습방법으로 자리를 잡아가는 시점에서 그 동안 러닝코치의 역할 및 액션러닝을 통한 학습의 효과 측면에서 많은 선행 연구가 진행되었지만, 액션러닝의 핵심 성공요인이라고 하는 액션러닝만이 가지고 있는 독특한 러닝코치의 직무에 대한 연구는 없었다. 따라서 이번 연구에서는 러닝코치의 직무를 분석하는데 초점을 두었다. 이 연구는 데이컴 기법을 통해 직무 분석을 진행하였으며 연구의 목적은 첫째, 액션러닝 프로그램의 러닝코치의 과업을 분석하는 것이고 둘째, 액션러닝 프로그램의 러닝코치의 과업에 기초하여 작업요소의 분석을 목적으로 하였다.
본 연구는 한국액션러닝협회 소속 러닝코치를 중심으로 데이컴 위원회를 구성, 3회의 워크숍을 진행하였다. 1차 위원회 에서는 러닝코치가 수행하는 일을 중심으로 124개의 작업요소를 도출하였고, 작업과 작업요소로 세분화하여 2차 위원회에서 검증을 받았다. 3차 위원회 에서는 정리된 내용을 토대로 작업요소의 난이도를 확인하여 작업과 작업요소, 난이도, 발생빈도를 구체화하였다.
연구결과 첫째, 액션러닝 프로그램에서 러닝코치의 직무분석을 통하여 12개의 작업과 84개의 작업요소)를 도출하였다. 둘째, 연구를 통하여 러닝코치의 직무 분석을 위한 연구모형을 제시 하였다. 이는 러닝코치의 직무가 운영단계별로 단독적으로 수행되는 것이 아니라 전 단계에 걸쳐 중복 또는 연속적으로 수행되는 것으로 조사 되었다. 셋째, 액션러닝 러닝코치의 직무별 난이도와 발생빈도를 파악하였다.
연구결과를 바탕으로 후속연구에 대한 방향을 제언하면 첫째, 액션러닝 러닝코치의 작업명세에 따른 지식, 스킬, 태도 등을 도출할 필요가 있다. 둘째, 액션러닝 프로그램의 다양한 사례를 통해 본 연구결과에 도출된 작업과 작업요소가 실제 기업에서의 액션러닝 운영시 러닝코치의 직무에 어떻게 적용되고 있는지, 효과성․효율성은 어떤지 등에 대한 실제적인 연구가 필요할 것이다. 셋째, 작업과 작업요소에 대하여 설문조사를 통한 실증연구가 필요하다. 넷째, 난이도와 발생빈도를 바탕으로 러닝코치에 대한 양성․향상교육에 대한 교육요구분석이 진행될 필요가 있다.
This study aims to analyze Learning Coaches in the Action Learning programs. As Action Learning becomes popular and is being adopted by many Korean corporations these days, a number of precedent studies about roles of Learning Coaches and the learning effects of Action Learning have been discussed. However, studies on Learning Coaches' jobs that are regarded as unique components and key success factors of Action Learning have not been conducted. Therefore, this study is focused on the analysis of Action Learning Coaches' jobs. This research was conducted through DACUM(Developing A Curriculum) approach. The purposes of this study are to analyze tasks of Learning Coaches in Action Learning programs, and to research Coaches' task elements based on their tasks.
This research went through three meetings held by a DACUM committee formed by Learning Coaches of the Korea Action Learning Association. In the first meeting, 124 raw data was acquired through brain writing on the tasks of Learning Coaches. In the second meeting, the data was divided into tasks and task elements, and the results were verified by the committee. In the last meeting, the final job analysis was carried out in a way that levels of task elements were confirmed through interviews with professional Learning Coaches based on organized data.
The conclusions of the study are as follows: First, through the job analysis of Learning Coaches in Action Learning programs, the study finds out that there are 12 tasks and 84 task elements. Second, this study suggests a research model for the job analysis of Learning Coaches. According to the study, Learning Coaches' jobs are carried out across operation stages at the same time or continuously, not independently in each of the stages. Third, the levels of difficulty and the occurrence of frequency for the job of the Learning Coaches are analyzed.
Here are suggestions for the further studies: first, it is needed to drive knowledge, skill, and attitude from the task list of the Learning Coaches in the Action Learning. Second, other practical researches are required to investigate how this research is to be applied on the Learning Coaches' job in the corporations, and to analyze the effectiveness and efficiency in the fields. Third, empirical studies are needed based on the survey on the task and the task factors. Lastly, learning needs analysis to cultivate Learning Coaches is also required to be followed based on the levels of difficulty and the occurrence of frequency.