치열한 경쟁사회를 사는 현대 한국사회의 젊은이들에게서는 높은 자살률, 낮은 행복지수, 주변과의 소외, 인터넷 및 게임 중독, 알코올 중독 등의 문제들이 심각하게 드러나고 있다. 특히 격심한 입시 경쟁을 뚫고 대학에 입학한 지 얼마 되지도 않은 대학생들은 잠시 숨 돌릴 틈도 없이 입대, 구직 등을 대비해야 하는 상황과 맞닥뜨려야한다. 이러한 실정은 단적으로 취직, 결혼, 출산을 포기할 수밖에 없는 ‘3포 세대’라는 말로 상징되고 있다. 따라서 이럴수록 힘든 시대를 살아야 하는 대학생들에게는 자신의 실체를 보다 정밀하게 이해하게 할 수 있고, 스스로를 끊임없이 격려해주며, 생명력을 강화해줄 에너지를 보충시키는 자가(自家) 충전시스템을 갖추는 심리적 구조화가 절실하다. 대학생의 죽음교육은 발달기상 특징과 욕구를 바탕으로, 삶의 한계상황을 인식하게 하는 과정으로, 삶을 정견(正見)하게 하고 현재의 삶에 가용한 에너지를 전력투구하게 하는 방편이 될 수 있을 것이다. 그러나 지금까지의 국내 대학생 죽음교육은 거의 시행되고 있지 않으며, 대개 사회복지시설에서 장 · 노년층을 대상으로 서양에서 도입한 방법을 중심으로 진행되고 있으며 불교의 전통을 반영한 교육은 거의 없는 실정이다. 불교에는 어떤 분야보다 전통적으로 다양하고 실제적인 죽음 교육 방안들이 풍부히 전승되고 있다. 그러한 방안들 중 삼법인, 연기법, 업보윤회설, 사수념(死隨念), 무상관, 마음챙김, 사념처 수행과 MBSR, MBCT 등의 수행법과 치유방법을 할용하고, 교육 목표, 프로그램 내용 선정기준, 교수전략, 학습 환경 등을 개선한다면 힘든 시기를 겪고 있는 대학생을 위한 참신한 현대적이며 불교적인 대학생 죽음교육 방안이 될 수 있을 것이다.
Contemporary Korean society is witnessing a high rate of suicides among the youth, who are generally facing issues dealing with isolation, lack of happiness, Internet game addiction, alcoholism, and so on. Not long after gaining admission through competitive college entrance exams on postings, they still face several challenges. This situation is symbolized by the “Give up Three Generations” who have had to give up hopes of getting a job, getting married, and giving birth. Therefore, for college students, to face the reality of these stressful times, there is a need to support and encourage them. Strengthening the psychological structure of the charging system of these young minds should be a critical part of college education. To this end, college education should be based on the characteristics and needs of the situation; it should help students distinguish between the death of life and the critical situation of life. For gaining the right perspective on death under the current political circumstances, there must be more education available on death focusing on the energy tilt. However, so far, educating people on death has often focused on introducing it as a topic as done in the West in social welfare facility centers. Education reflecting on the death according to the tenets of Buddhism has been few, if any. Buddhism is packed with education on death than any other field, with its traditionally diverse and practical measures to deal with the question of death. The three marks of existence, the performance of such measures, retributions according to the cycle of life and death theory, defilement meditation, education, Satipatthana, education targets, dogmas, and utilizing the law and the education contents, and so on can all help students in gaining mindfulness. The eight stages of death will need to be explained using selection criteria and improved teaching strategies to make the learning conditions of college students facing a hard time such that they can develop a fresh outlook on life.