본 연구의 목적은 코로나19로 인한 언택트 시대에서의 초등학교 온라인 국악교육 운영실태를 파악하고, 이를 바탕으로 포스트 코로나 시대의 온라인 국악교육을 위한 향후 과제를 탐색하는데 있다. 이에 위해 온라인 국악 수업을 경험한 초등교사를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 이에 따른 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 초등교사들이 주로 사용한 온라인 국악 교육의 운영유형으로는 콘텐츠 활용 중심 수업이 가장 많았고, 그 외로 실시간 쌍방향 수업, 과제 수행 중심 수업, 학습 꾸러미 활용 수업이 있었다. 둘째, 초등교사들이 주로 사용한 온라인 국악교육 운영 플랫폼으로는 e학습터, 카카오톡, 줌(Zoom), 네이버 밴드 순으로 확인되었다. 셋째, 초등교사들이 실행한 초등학교 온라인 국악교육의 지도 영역은 감상과 이론이 큰 비중을 차지하였고, 이론과 창작, 감상과 가창, 이론과 가창, 감상과 창작 등으로 나타났다. 넷째, 초등교사들이 실행한 초등학교 온라인 국악교육의 교수 방법 및 전략으로는 온라인과 등교수업의 연계, 온라인 수업방식 고려, 학생들의 흥미 반영, 학습결과 및 피드백 제공, 학생과의 상호작용, 개별화 학습 순으로 나타났다. 다섯째, 초등교사들이 실행한 온라인 국악교육 평가 방법은 온라인과 등교수업 연계 평가, 댓글 및 피드백, 활동지 수행평가 등을 활용하고 있었다. 한편, 향후 온라인 국악교육의 발전을 위해 해결해야 할 과제로는 온라인 국악교육을 위한 정보화 환경 구축, 온라인 국악수업을 위한 다양한 콘텐츠 개발, 온라인 국악교육을 위한 교사들의 변화와 노력, 전문성 향상 등이 요구되었다.
The purpose of this study was to look into the operating conditions of elementary online Korean traditional music education in an untact age brought on by COVID-19 and based on this, to explore future tasks for online Korean traditional music education in a post COVID-19 age. For this, it conducted surveys on elementary teachers who experienced online Korean traditional music education. Conclusions can be presented as follows. First, the online Korean traditional music education operation type used most by elementary teachers were classes focused on content utilization followed by real-time interactive classes, classes focused on task performance, and classes utilizing learning packages. Second, the online Korean traditional music education operation platforms used most by elementary teachers were e-learning grounds, Kakao Talk, Zoom, and Naver Band, in that order. Third, the teaching domains of elementary online Korean traditional music education implemented by elementary teachers mainly leaned towards appreciation and theory, along with theory and creation, appreciation and singing, theory and singing, and appreciation and creation. Fourth, teaching methods and strategies of elementary online Korean traditional music education implemented by elementary teachers appeared in the order of online and offline class connections, online class method considerations, student interest applications, learning result and feedback provision, teacherstudent interactions, and individualized learning. Fifth, assessment methods of online Korean traditional music education implemented by elementary teachers were online and offline class connection assessments, comments and feedback, and activity log performance assessments. Meanwhile, tasks for the development of future online Korean traditional music education include the establishment of a computerization environment, the development of diverse contents, changes and efforts of teachers, and the enhancement of professionalism for online Korean traditional music education.